BIO spotrebiteľ

Minimalizácia vzniku a nebezpečnosti odpadov

23.01.2007 10:25
Najlepší odpad je ten, ktorý vôbec nevznikne! Na jeho výrobu netreba použiť suroviny ani energiu a ani vynakladať nemalé finančné prostriedky na jeho bezpečné zneškodnenie.
Väčšina súčasných odpadov vzniká nedokonalosťou výrobných procesov a spôsobu predaja a spotreby výrobkov. Súčasný rozmáhajúci sa spôsob konzumného života a nové metódy predaja formou supermarketov a samoobsluhy vyžadujú od výrobcov baliť výrobky do často nadbytočných obalov, aby ich bolo možné prevážať na veľké vzdialenosti a uložiť do štandardizovaných regálov. Zároveň vzhľad a veľkosť obalu, v ktorom je výrobok zabalený, výrazne vplýva na rozhodovanie zákazníka pri nákupoch. Výrobky sú preto balené do pútavých jednorazových obalov, ktoré sa po použití väčšinou vyhodia do komunálneho odpadu ako nepotrebné.

V bohatom svete sa ako rútiaca lavína rozširujú nové spôsoby rýchleho stravovania, tzv. fast food, kde sa používa obrovské množstvo jednorazových riadov a pohárov končiacich v spaľovniach a na skládkach. Mnoho odpadov je vytvorených úplne zbytočne a ich likvidácia je nákladná a ekologicky riziková. Ako môžeme prispieť k znižovaniu množstva odpadov? Spomeňme si aspoň niekoľko možností: Redukcia množstvá odpadov pri nákupe

Používať menej obalov neznamená, že nie je potrebné baliť nakupované výrobky. Niektoré tovary je možné však nakupovať aj priamo do plátenej tašky alebo košíka a nekupovať zeleninu a ovocie zabalené v obaloch.
V mnohých obchodoch dostávajú kupujúci na zabalenie nákupu jednorazové plastové tašky, ktoré väčšinou po použití sa dostávajú do odpadu. Zmenšiť množstvo odpadu môžeme aj tým, že si prinesieme vlastnú tašku na nákupy, prípadne plastovú tašku opakovane využijeme. Hmotnosť jedinej plastovej tašky je veľmi malá, ale pri pravidelných nákupoch sa hmotnosť jednotlivých použitých tašiek zväčšuje (ročne vznikne v SR 700 – 1000 ton odpadu z jednorázových plastových vrecúšok a tašiek).

Dobrým spôsobom, ako zmenšiť množstvo zbytočného odpadu, je používanie výrobkov len s jedným, recyklovateľným obalom. Výrobkom zabaleným vo viacerých obaloch sa vyhýbajme.

V súčasnosti sa vplyvom reklamy a konzumného spôsobu života využívajú výrobcovia rôzne triky pôsobiace na spotrebiteľa. Výrobky sú honosne zabalené vo viacerých, pestro sfarbených obaloch. Vonkajší obal je často výrazne zväčšený oproti obalu, ktorý priamo chráni výrobok. Výrazne je to vidieť u kozmetických výrobkov, pri ktorých fľaštička s krémom má objem 50 ml, ale papierová krabička, v ktorej je fľaštička uložená, má objem niekoľkonásobne väčší.

Mnohé výrobky sú zbytočne zabalené viacobalovo napr. zubná pasta (tuba z plastu zabalená v kartónovej krabičke a zapečatená tenkou plastovou fóliou), bonboniéra (bonbón zabalený do alobalu uložený v ozdobnej tácke vloženej do ozdobnej papierovej krabice obalenej celofánovou fóliou prekrytou ozdobným papierom a stužkami), kozmetický krém (plastová miska uzatvorená hliníkovou fóliou vložená do sklenenej fľaštičky s plastovým uzáverom. Sklená fľaštička je vložená do ozdobnej papierovej krabice s veľkým objemom. Často je ešte zabalená v celofáne a prizdobená dekoráciou).

Pri kúpe výrobkov každodennej spotreby využívajme taktiež možnosť nákupu vo veľkých baleniach. Zabránime nielen tvorbe zbytočných odpadov, ale tiež ušetríme peniaze za zbytočné obaly. Ak nakupujeme nápoje, uprednostnite veľké fľaše alebo kartónové obaly pred malými jednorázovými obalmi. Ak uprednostníte veľké balenie, pomôžete nielen pri ochrane životného prostredia znížením množstva odpadov, ale pomôžete aj svojej peňaženke.

Porovnanie cien obalov (Spoločnosť priateľov Zeme, 1999)

Druh obalu Cena obalu (Sk)
Škatuľový viacvrstvový obal na nápoj - 1 l 2,40 - 4,80
Plastová nápojová PET fľaša - 1 l 2,70 - 3,50
Plastová nápojová PET fľaša - 1,5 l 3,00 - 4,40
Plastová nápojová PET fľaša - 2 l 4,00 - 6,00
Hliníková nápojová plechovka - 0,33 l 3,20 - 4,00
Hliníková nápojová plechovka - 0,5 l 4,00 - 4,80
Plastový sáčok na mlieko - 1 l 0,80 - 1,00
Vratná fľaša - minerálka, pivo 0,50
Vratná fľaša - mlieko 0,20 - 0,30
Nebalený tovar - ovocie, pečivo, zelenina ... 0,00
Používanie vlastnej trvácnej tašky 0,00
Poznámka: Cena obalu je súčasťou ceny výrobku.

Okrem toho je aj u nás možné kupovať niektoré výrobky, napr. sirupy, saponáty, šampóny, parfumy do vlastných nádob. Takýto nákup je opäť lacnejší a nevytvárajú sa zbytočné odpady. V konečnej cene sa odrazí odpočítanie obalov, prípadne i množstevná zľava, ktorú zvyknú výrobcovia poskytovať.

Ak je možnosť, uprednostnite výrobky predávané vo forme koncentrátov. Koncentrát je zväčša zabalený v jednoduchšom, ekologickejšom a menšom obale, ako bežne predávaný nekoncentrovaný výrobok. Pri nákupoch taktiež uprednostňujme miestne produkty od miestnych ekologických poľnohospodárov, od drobných živnostníkov, od tradičných remeselníkov, ktorých výroba podporuje lokálnu ekomomiku. Okrem toho kratšie prepravné vzdialenosti tovaru smerom ku zákazníkovi znižujú mieru iných environmentálnych problémov (spotreba pohonných hmôt vyrobených z neobnoviteľných surovín, opotrebovanie vozoviek, znečistenie ovzdušia dopravou a pod.).





Hodnotenie: 80%, 2 hlasy Ako veľmi sa Vám páči tento článok? Dajte mu svoj hlas.

Rudolf PadoPredseda a projektový manažér OZ TATRY. Vyštudoval geológiu a geochémiu na Prírodovedeckej fakulte UK v Bratislave. OZ
TATRY realizuje dlhodobú víziu nazvanú Program obnovy krajiny v podtatranskom regióne.

Súvisiace články


Diskusia: Minimalizácia vzniku a nebezpečnosti ...



    Pridať názor na článok





    BIO magazín

    Odpad



    Najčítanejšie v rubrike



    Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií