BIO spotrebiteľ

BIO obchod versus Klub biospotrebiteľov

04.07.2007 09:51
Dnes budem trošku porovnávať. BIO obchod versus Klub biospotrebiteľov.
Na začiatku bol jeden inzerát pridaný do stránky BIO spotrebiteľ: Hľadám ľudí, ktorí si často kupujú biopotraviny v obchodoch a chceli by ušetriť peniaze.

Vo veľkoobchode biopotravín sú ceny o 30 až 50 % nižšie než v predajniach zdravej výživy - avšak tovar nedodávajú jednotlivcom a už vôbec nie pod 3000, či 5000 Sk za jeden nákup.

Hľadám ľudí, ktorí by sa spolu spojili a vytvorili nezáväzný spotrebiteľský klub. Princípom by bolo to, že napr. raz mesačne (alebo podľa potreby) by mi zaslali objednávky (položky a ceny si môžu pozrieť priamo vo veľkoobchodnom cenníku dovozcu na internete) a tak by mohol veľkosklad tovar priamo doviezť na jedno miesto, kde by sa rozobral - dokonca i rozposlal balíkmi.

Ceny by boli veľkoobchodné s prirážkou napr. 5% na fungovanie klubu... Bol by o také niečo záujem?


Zaujímavé, čo poviete? Zaujalo to aj mňa. Nie len kvôli samotnému obsahu inzerátu a predstave ušetrenia peňazí, ale aj kvôli niečomu inému.

Na Slovensku nič také doteraz nefunguje, alebo aspoň o tom nič neviem. Myslím stabilne, dlhodobo a nepretržité fungovanie klubu biospotrebiteľov.

Pohľad prvý - Klub biospotrebiteľov

Oslovil som pána Jozefa Hovaňáka (autora inzerátu) s tým, aby mi odpovedal na niekoľko otázok. Tu sú:

1. Viete za akých podmienok budú s Vami spolupracovať veľkosklady? Myslím min. odber, sortiment, spôsob doručenia produktov, cena doručenia, atď.

Minimálny odber je približne 3000 až 5000 Sk, podľa veľkoskladu. Napríklad mnou dotazovaný veľkosklad môže dovážať tovar od tejto hodnoty raz za 3 týždne, keď robia rozvoz pre predajne v okolí Popradu. Sortiment je možné vybrať z ich cenníkov na internete, ktoré sú aktualizované. Dovoz je realizovaný zdarma z ich strany (za predpokladu objednávky s minim. hodnotou a vyššou).

2. Koľko veľkoskladov máte vybraných? Kedy a ako ich chcete osloviť, resp. už ste ich oslovili a prisľúbili Vám spoluprácu?

Oslovil som informačne jeden (myslím, že najväčší) veľkosklad, ktorý priamo dováža aj výrobky Country Life - BIO. Spoluprácu som zisťoval ako živnostník, ktorý chce ich sortiment predávať v internetovom obchode. So spoluprácou nebol problém.

3. Máte spočítane koľko musí mať váš klub členov, aby ste dokázali splniť požiadavky na odber z veľkoskladov? Ako ste to počítali?

Je to ešte ťažko spočítateľné - záleží na ľuďoch v klube. Jeden možno nakupuje každý mesiac pre seba i rodinu za 3000 Sk, iný možno raz za dva mesiace za 500 Sk. Záleží tiež na veľkosti ich domácnosti a na tom, či sa takto stravujú pravidelne, resp. či BIO výrobky používajú len občas, resp. aj na tom, čo z BIO potravín uprednostňujú (oriešky majú inú cenu ako konopný olej...). Taktiež závisí od systému ich stravovania - iné budú žiadať vegáni, iné vitariáni a iné "všežravci". V každom prípade - je jasné len jedno číslo - a to hodnota minimálnej objednávky, teda suma individuálnych objednávok členov, prenesená do jednej spoločnej objednávky. Keďže dovoz je zo strany veľkoskladu realizovaný raz za 3 týždne, spoločná objednávka by bola pripravovaná práve v tomto časovom intervale. V prípade, že by bol nedostatok členov, ešte nie je nič stratené - spoločná objednávka môže byť zadaná každý druhý či tretí mesiac...

4. Váš klub BIO spotrebiteľov by mal sústreďovať spotrebiteľov z jedného miesta(mesta), alebo môžu byť spotrebitelia z rôznych častí Slovenska?

V zahraničí to funguje zväčša pre jedno mesto, no Slovensko je malé. Predpokladám, že bude možné pristúpiť ako člen z celého Slovenska (ak členovi nevadí, že mu potraviny prídu po prednostnej platbe formou balíku).

5. Akú viete garantovať úsporu pre konečného spotrebiteľa?

To je otázka, na ktorú sa nedá odpovedať. V každom prípade však koncová cena MUSÍ byť badateľne nižšia než v klasickom alebo internetovom obchode. Už len z toho titulu, že je vynechaná marža maloobchodníka (ktorá je rôzne vysoká na rôzne produkty).

6. Viete odhadnúť priemernú cenu nákupu? Predsa len, ak si objednám bioprodukty za 200Sk so zľavou napr. 30% a poštovné bude 80Sk, tak možno ma z klubu "vyhodíte". Sú dané nejaké podmienky min. jednorazového nákupu? Sú dané nejaké podmienky min. ročného odberu? Ako by mal Klub po tejto stránke fungovať?

Iste, nejaká minimálna hodnota objednávky pre člena bude stanovená - na druhej strane však člen môže objednávať vtedy, keď to potrebuje, hoci aj len raz do roka v minimálnej hodnote pre jednotlivca (dajme tomu 500 Sk). Nebude môcť objednať každý mesiac za 200 Sk, pretože to by bola záťaž pre klub (niekto to musí aj spracovať, zabaliť a odoslať) - na druhej strane však môže objednať svoje 3 mesačné potreby naraz (a už je to za 600 Sk a v jednom balíku). Ďalšiu objednávku uskutoční, až keď bude chcieť - nie každé 3 týždne povinne! Počítal som však aj s tým, že sa nájdu ľudia v okolí, ktorí by si po svoje objednávky potom prišli osobne - pre nich pravdepodobne nebude žiaden minimálny limit objednávky, keďže tovar nie je potrebné následne baliť, odniesť na poštu a odoslať.

Z klubu nie je možné nikoho vyhodiť - stane sa členom automaticky pri prvej minimálnej objednávke a zostane ním, aj keď si dva roky nič neobjedná. Ak si aj po tomto čase objedná, automaticky dostane potraviny za cenu, ako ostatní. Všetko je ešte vecou dohody a doladenia systému. V podstate som rozmýšľal nad 2 spôsobmi prirážky k veľkoobchodným cenám (za spracovanie, balenie, škatule, papier, objednávky a iné výdaje...): 1. Paušálna prirážka napr. 5 - 10% k veľkoobchodným cenám pre každú položku a zákazníka (tovar by bol teda o tých 5 - 10% drahší než vo veľkosklade), bez účtovania iných poplatkov (teda aj zaslanie balíkom by bolo zadarmo). Táto možnosť je náročná na papierovačky a agendu - a v podstate musí klub fungovať ako klasický maloobchod, hoci s inou prirážkou ako ostatné maloobchody v rovnakom sortimente. 2. Druhou možnosťou je tovar ďalej odovzdávať členom klubu za rovnakú cenu, aká bola pri nákupe tovaru (ceny z veľkoobchodného cenníka - bez prirážky k cenám veľkoskladu). V tomto prípade by boli možné dve cesty: buď spotrebiteľovi klub odovzdá potraviny za veľkoobchodnú cenu a k tomu bude účtovať paušálny poplatok za objednávku (na fungovanie klubu, poštovné..., napr. 100 Sk za jednu objednávku v akéjkoľvek výške), alebo je tu druhá možnosť: pri registrácii do klubu bude nutné vložiť poplatok pre fungovanie klubu - ročný, splatný každý rok (ak bude členstvo obnovené) a potraviny budú členovi zasielané balíkom za veľkoobchodné ceny a bez akýchkoľvek ďalších poplatkov (čiže nebude účtované ani poštovné). V každom prípade, ak by bol dostatok členov a spoločné objednávky by dosahovali vyššiu hodnotu, bola by tu aj cesta, dohodnúť si z veľkoskladom nejakú špeciálnu zľavu za nákup, napr. ešte 1-3% dole z veľkoobchodných cien (rozdiel by bol pre klub a jeho výdavky, členom by boli účtované naďalej veľkoobchodné ceny a možno by ani nemuseli platiť za poštovné vôbec).


7. Ako chcete nájsť potrebný počet členov - BIO spotrebiteľov?

Inzerátmi na ekologických weboch. Taktiež by som chcel vytvoriť vlastnú web stránku s formulárom, odkiaľ si bude môcť člen tovar jednoducho objednať.

8. Aké vidíte hlavné riziká vo fungovaní takého Klubu BIO spotrebiteľov?

To, že sa nenájde dostatok ľudí do klubu a to, že nastane blahobyt a každému bude jedno, za akú cenu si BIO potraviny kúpi... :)

9. Čo si myslíte, prečo taký Klub na Slovensku nefunguje (resp. neviem o ňom)?

Kto bude niečo robiť zadarmo pre iných? Dobrá vec či dobrý úmysel nie je zaplatený - ak nepočítame tie drobné, čo zostanú z poštovného či členského poplatku. Všetko však asi bude na dobrovoľnej práci, pretože to bude vyžadovať aj dosť z voľného času... V každom prípade, ak nebude takýto klub fungovať (napríklad pre nedostatok členov), uvažujem o internetovom obchode, ktorý bude tvoriť viac druhov tovaru (biopotraviny, biokozmetika, biodrogéria, knihy, oblečenie, dielka a iné) a práve biopotraviny tak budú môcť byť predávané za nejakých dotovaných podmienok - napríklad z rabatom 10% k veľkoobchodným cenám a podobne...

10. Čo si myslíte o BIO obchodoch?

Nič negatívne. Robia veľa práce pre zvýšenie povedomia o biopotravinách. Sám občas nakupujem v internetových bio obchodoch, no hlavne osobne v bio potravinách v okolí. Snažia sa len prežiť ako každý iný podnikateľ - a tento sortiment nebude predávať nikto, kto by chcel zbohatnúť (to by radšej predával autá, poistky a podobne). Tiež ten, kto predáva biopotraviny, robí to aj z vnútorného presvedčenia. Môj názor na biopotraviny a potraviny vôbec je taký, že na potraviny by nemala byť žiadna 19% DPH a medzi konečným spotrebiteľom a výrobcom - pestovateľom potravín by malo byť čo najmenej článkov, sprostredkovateľov, pretože takto sa cena neúmerne navyšuje. Mali ste to možnosť vidieť minulý rok na zemiakoch - keď sa ľudia v obchodoch sťažovali, aké sú drahé. Moderátora jednej TV zaujímalo, prečo je to tak - a zisťoval u pestovateľov ceny, za ktoré zemiaky predali veľkoobchodníkom a maloobchodníkom.... O niekoľkonásobnom rozdiele v cene za 1 kg ani nemusím hovoriť :) Je to bludný kruh - zarábať na potraviny čoraz viac a tým aj čoraz viac a rýchlejšie ničiť kompletne biosféru Zeme. Verím, že biopotraviny by mohli byť takmer za rovnakú cenu, ako nie-bio potraviny. A nad tým malým rozdielom by každý mávol rukou... Veď ešte nedávno, tak 30 - 40 rokov dozadu, boli všetky potraviny vlaste BIO. Žiadne GMO, postreky, hnojivá... Všetci jedli biopotraviny celé tisícročia a nikto ani nepomyslel, že v budúcnosti to bude výsada tých, ktorí si za ne riadne priplatia... :)

11. Chceli by ste ešte niečo dôležite dodať, čo som nespomenul?

Povedal som všetko, čo som mal na duši. Ďakujem.

Pohľad druhý - BIO obchod

Oslovil som aj zástupcu BIO obchodu a snažil som sa dať otázky podobného zamerania ako sú vyššie. To preto, aby som trošku porovnal dva rôzne spôsoby distribúcie biopotravín konečnému spotrebiteľovi z pohľadu ich priamych dodávateľov. (Tí dodávatelia navyše ponúkajú podobný spôsob získania objednávky aj doručenia produktov.) Na otázky za BIO obchod odpovedali manželia Medalovci.


1. Ako hodnotíte spoluprácu s veľkoobchodmi? Dodajú Vám to, čo chcete a vtedy, kedy to chcete? Aká je realita?

Spolupráca s veľkoobchodmi je čoraz lepšia - konkurencia pribúda (najmä vďaka veľkoobchodom z ČR) a tak za zvyšuje frekvencia dodávok tovaru a ceny v mnohých prípadoch idú dole. Vďaka tomu sme mohli zlacniť niekoľko desiatok biopotravín - niekedy aj o 20-30%.

Ďalší veľký posun vpred v ponuke biopotravín na Slovensku by mohol nastať (v zmysle lepšieho zásobovania), keby vznikli 2-3 regionálne veľkoobchody so širokým sortimentom, takže by si malé obchody mohli priebežne dopĺňať tovar podľa potreby. V súčasnosti je logistika zásobovania náročná z hľadiska množstva dodávateľov (v našom prípade cca 15) a prispôsobenie objednávania v súlade s ich termínmi.


2. Viete odhadnúť predaj produktov a splniť požiadavky na minimálny odber z veľkoskladov? Ako to odhadujete? Pýtam sa preto, lebo BIO obchod koncom roka 2006 menil trošku sortiment. Ako ste odhadovali predaj nových produktov?

Požiadavku na odber minimálnych množstiev tovaru z veľkoskladov sa nám darí horko-ťažko napĺňať len vďaka tomu, že prevádzkujeme súčasne kamenný aj internetový obchod. I tak sú niekedy problémy. Zákazník si napr. objedná 2ks konopného bio oleja, v krabičke sú však štyri. Tie zvyšné dva oleje ale často nepredáme (najmä pri tovaroch s krátkou dobou minimálnej trvanlivosti) a to zvyšuje straty, ktoré v obchode s potravinami vždy - menšie či väčšie - sú.

Práve včera sme videli v sáčiku so špaldovými vločkami lietať molu - hoci dátum spotreby na etikete je február 2008. Keď biopotraviny sú také živé a chutné:-)

Áno, je pravda že BIO obchod koncom roka 2006 trochu zmenil sortiment. Obmedzili sme ponuku produktov pre bezlepkovú diétu a vylúčili sme menej obrátkové komodity. Na druhej strane, pribudli čaje a ďalšie výrobky zo Slnečnej brány www.slunecnibrana.cz a tiež fair trade výrobky.

Našou filozofiou je ponúkať základné biopotraviny + certifikovanú prírodnú kozmetiku, ekodrogériu a hygienické potreby, produkty zo spravodlivého obchodu, knihy (s tematikou zdravej výživy, varenia, eko-záhrady a bývania, osobného rozvoja) a doplnkový sezónny sortiment ako prírodné sviečky, darčeky... Boli by sme radi, keby zákazník u nás nakúpil v podstate všetky veci bežnej potreby - teda chceli by sme byť akousi obdobou malých dedinských obchodíkov, kde nájdete široký sortiment užitočných vecí (od múky cez mydlo a zošity až po CD a DVD), stretnete príjemných ľudí, nájdete eko pozvánky a letáčiky a ochotný personál pripravený poradiť. Všetko v duchu: EKO-BIO-FAIR.


3. BIO obchod predáva v rámci celého Slovenska. Pred spustením ste mali isté očakávania toho, odkiaľ budú vaši zákazníci, myslím teraz rozdelenia podľa regiónov? Splnili sa alebo realita je iná?

Očakávali sme záujem predovšetkým z väčších miest, ale v skutočnosti sú zákazníci bio-obchodu z celého Slovenska, menších i väčších miest, ale aj obcí či izolovaných sídiel...

4. Klub BIO spotrebiteľov chce priniesť finančnú úsporu pre zákazníka. Čo prináša zákazníkovi BIO obchod?

Ťažko mi je hodnotiť, to by asi mali robiť samotní zákazníci. Našou snahou je dodávať kvalitné, čerstvé biopotraviny a ďalšie výrobky, ktoré napomáhajú zdravému a udržateľnému životnému štýlu. Pokiaľ máme, do balíkov pribaľujeme aj informačné letáky či malý darček - vzorku čaju, kozmetiky, či eko-drogérie.

V rýchlosti dodávok ešte máme rezervy, ale to súvisí aj s pružnosťou dodávok zo strany veľkoobchodov. Zvyčajne ale distribuujeme balík do 2 dní od prijatia objednávky. Ak niečo na sklade chýba, komunikujeme so zákazníkom, ako situáciu vyriešiť.

Snažiac sa o pohľad na bio-obchod z vtáčej perspektívy:-), ponúkame zákazníkom široký sortiment (vyše 1 000 položiek) za dobré ceny s možnosťou voľby spôsobu doručenia objednávky (v rámci Trenčína dovoz do domu, mimo TN osobný odber v predajni, obyčajný balík alebo dobierka poštou alebo kuriérom. Pri objednávkach v hodnote min. 2 000,-Sk ponúkame doručenie tovaru kuriérom zdarma.

Denne odpovedáme na otázky návštevníkov bio-obchodu ohľadne konkrétnych produktov, prídavných látok v potravinách, ale aj na rôzne iné otázky priamo nesúvisiace s prevádzkou bio-obchodu (detské alergie, špecifické diéty apod.). Snažíme sa veľmi, ale samozrejme stále je čo zlepšovať.


5. Ste spokojní s počtom nakupujúcich v BIO obchode?

Áno. Naše momentálne skladové, ale hlavne ľudské kapacity nám ani veľmi neumožňujú výraznejší nárast počtu zákazníkov. Sme maličká rodinná firma a našou ambíciou je poskytovať kvalitné služby predovšetkým skupine stálych zákazníkov. Teší nás, že táto skupina sa rozrastá. Tam je dobrá komunikácia, vedia, čo môžu od nás očakávať a my zase vieme, čo máme objednávať, o čo je záujem.

6. Aké vidíte hlavné riziká fungovania BIO obchodu?

Že už to nebudeme vládať robiť:-)

7. Myslíte si že je jednoduché vybudovať BIO obchod? Ako vnímate konkurenciu?

Jednoduché? To určite:-) Dobré veci ako je táto vyžadujú množstvo energie, úsilia, času, veľký vstupný kapitál... Za nami nikto nestojí - na rozdiel od reťazcových super- či hypermarketov. Je veľmi, veľmi ťažké udržať sa ako malý obchod - rozumný človek určite chápe:-).

Konkurencia? Ja osobne toto slovo veľmi nepoznám:-) Naozaj, premýšľam inak. Moja vízia sveta je svet spolupráce, zdieľania, spolupatričnosti, lásky...

Online obchodov s ponukou BIO a EKO v poslednej dobe niekoľko pribudlo. Držím im palce. Ak to my neustojíme, nie je to kvôli "konkurencii", ale preto, že my niekde robíme chybu, resp. že situácia na Slovensku je taká, aká je.


8. Čo si myslíte o Klube (kluboch) BIO spotrebiteľov? U Vás má táto otázka oveľa hlbší zmysel, nakoľko ste pred časom mali tiež taký Klub BIO PaPa, ktorý sa podľa Vašich slov rozpadol.

Kluby BIO spotrebiteľov sú absolútne skvelá vec. Na Slovensku ale zatiaľ nemôžu celkom štandardne fungovať, pretože chýba ponúka čerstvých bioproduktov z ekofariem. Niekoľko klubov, ktoré sú v ČR, fungujú práve preto, že organizujú spoločný odber biozeleniny a ovocia, prípadne ďalších produktov z ekofariem. Záujem je pochopiteľne najmä vo veľkých mestách.

My sme v roku 2000 založili v Trenčíne klub priateľov ekologického poľnohospodárstva "Klub BIO papa". 1x mesačne sme organizovali prednášky spojené s ochutnávkami jedla pripraveného z biopotravín a takisto sme realizovali dovoz bioproduktov z ekofariem.

Klub ako taký momentálne nefunguje, i keď jeho aktivity pokračujú - od septembra do marca pravidelne vozíme z ekofariem biozeleninu, zemiaky, jablká (ak sa urodia) a gazdovské mliečne produkty. Robíme aj prednášky, ale záujem v poslednej dobe akoby upadol - ľudia čoraz viac pracujú a pozerajú televíziu.

Na druhej strane, podarilo sa nám vlani zorganizovať v Trenčíne parádny BIO jarmok - podujatie prvé svojho druhu na Slovensku.

Dlhodobo spolupracujeme s Ing. Šlinským, ktorý pestuje zeleninu inovatívnym spôsobom - v agrokruhu. Veľmi blízka je nám jeho filozofia komunitou podporovaného poľnohospodárstva - t.j. pestovanie pre konkrétnych odberateľov v rámci uzavretej skupiny. Tento systém prináša mnoho výhod, predovšetkým z hľadiska priameho vzťahu medzi pestovateľom a spotrebiteľom: úplne čerstvé produkty, záruka kvality vyplývajúca z dlhodobého osobného vzťahu, dobrá cena. A navyše: viete, koho podporujete:-)


9. Chceli by ste ešte niečo dôležité dodať, čo som nespomenul?

Ďakujem za tieto otázky. Zvyčajne ľudia hodnotia fungovanie obchodu, ale nepýtajú sa, čo je za tým (motivácia, obmedzenia...). Ďakujeme všetkým, ktorí nás berú takých, akí sme: nie uplní profesionáli, ale veľkí nadšenci - pre EKO-BIO-FAIR.


Chcete vedieť viac?

Pred napísaním tohto článku som si povedal, že odpovede nebudem ďalej komentovať a všetko nechám na vás, čitateľoch. Medzi riadkami s odpoveďami je schovaných niekoľko ďalších otázok. Ako na BIO obchod, tak na Klub biospotrebiteľov. Pýtajte sa! Jedna aj druhá strana vám isto rada odpovie na vaše ďalšie otázky.





Hodnotenie: 73.4%, 3 hlasy Ako veľmi sa Vám páči tento článok? Dajte mu svoj hlas.

Pavol FábryVenuje sa programovaniu a tvorbe web stránok.
Články na stránkach BIO spotrebiteľ sú len malým spestrením jeho práce.

Diskusia: BIO obchod versus Klub ...

    obchod

    Velmi by som chcela zacat s manzelom podnikat s bio produktami hlavne zeleninou ovocim co tu u nas v Lucenci chyba, ale nemam ziadne skusenosti, kontakty atd.Je tu velky dopyt matiek s detmi po bio zelenine, ovoci atd ,pretoze ako sledujem tak uz nielen rodicia s vyssim vzdelanim sa zaujimaju o navrat k cistote k zdraviu ale aj s nizzim vzdelanim..Poradite mi?
    Martina   Reagovať
     
    0
     
    0

    bio potraviny

    Žiaľ u nás na tomto poli je ešte malá osveta. Málo výrobcov zaujímajú zdravotne čisté plodiny a potom nečudo, že onkologické zariadenia sú stále viac preplnené. Zdravé plodiny treba najprv vypestovať na báze hnojív organického pôvodu a hospodárske zvieratá krmiť nezávadným krmivom. Takéto produkty sa snaží naša firma zaviesť na trh vo forme Humac Agro - prírodný stimulátor úrodnosti pôdy a Humac Natur svojim vysokým biologickým a farmaceutickým účinkom je určený pre hospodárske zvieratá. Cenným základom menovaných produktov sú humínové kyseliny.
    Osobne s radosťou vítam každú snahu o zlepšenie prístupu k zdraviu nás všetkých.
    Eva   Reagovať
     
    0
     
    0

    bývam v malom asi 5000 meste už dlhšiu dobu uvažujem o otvorení predajne s bio výživou ale mám strach či sa to oplatí mohli by ste mi poradit
      Reagovať
     
    0
     
    0



Pridať názor na článok





BIO magazín

Alternatívy
popis



Najčítanejšie v rubrike



Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií