Biomlieko obsahuje viac zdraviu prospešných látok ako konvenčné

Biomlieko
Všeobecnému tvrdeniu, že biopotraviny sú zdravšie, sa niektorí odborníci stále bránia. Aj keď majú v rukách štúdie hovoriace v ich prospech, použiť práve slovo „zdravšie“ si zatiaľ netrúfajú. Už teraz je ale možné s istotou prehlásiť, že biomlieko oproti konvenčnému obsahuje vyšší podiel zdraviu prospešných látok. Výsledky mnohých zahraničných štúdií teraz potvrdil aj český výskum, ktorý realizoval Výzkumný ústav mlékárenský. Výsledky potvrdzujú jednoznačne zvýšený výskyt bioaktívnych látok v mlieku pochádzajúcom z ekologického poľnohospodárstva v porovnaní s mliekom z konvenčných chovov.
Existuje mnoho prirodzených spôsobov, ako do tela dopraviť dennú dávku nevyhnutných vitamínov a esenciálnych mastných kyselín, do ktorých skupiny počítame aj zdraviu prospešné omega-3 mastné kyseliny. Zdrojom týchto životne dôležitých látok sú predovšetkým morské ryby (napr. makrela, tuniak, sleď), orechy, semienka (napríklad slnečnicové, ľanové), fazuľa, avokádo, niektoré oleje (napríklad repkový) a mlieko.
Pijete mlieko? Dajte prednosť biomlieku
Názor, že mliečne výrobky v kvalite BIO sú zdravšie, potvrdzuje aj Dr. Ing. Josef Dlouhý, Prof.h.c, ktorý sa kvalitou a produkciou biosurovín zaoberal dlhodobo na Švédskej univerzite poľnohospodárskych vied v Uppsale: „Dáváte-li však v péči o své zdraví přednost konzumaci mléčných výrobků, pak je vhodnější volbou výrobek v biokvalitě“. Porovnávacie štúdie napríklad dokázali, že oproti „bežnému“ obsahuje biomlieko až o 50 percent viac vitamínu E, o 75 percent viac vitamínu A, ďalej až o 68 percent vyšší podiel omega-3 polynenasýtených mastných kyselín. „Právě díky těmto vlastnostem představuje biomléko přirozený způsob, jak zvýšit příjem těchto nutričně žádoucích látek“, dodáva profesor Dlouhý.
Ako už bolo povedané, omega-3 mastné kyseliny sú pre nás nevyhnutne dôležité. Pretože si ich ale naše telo nedokáže vyrobiť samo, musíme ich prijímať práve vo forme potravy. V našom organizme tieto mastné kyseliny ovplyvňujú veľké množstvo orgánov a životne dôležitých procesov. Nevyhnutné sú pre správnu funkciu nervového a kardiovaskulárneho systému, pozitívne pôsobia na imunitný systém. Vitamíny E a A sú známe aj ako tzv. antioxidanty, ktoré v našom tele pomáhajú bojovať proti zdraviu škodlivým voľným radikálom. Vitamín A je okrem toho dôležitý pre správnu funkciu našich očí. Vitamín E okrem iného pomáha regulovať hladinu krvného cukru v tele a ovplyvňuje kvalitu pokožky.

Na ekofarme Rakovo - Lehôtka
V konvenčných chovoch býva hlavným cieľom vysoká produkcia, preto sú kravy kŕmené prevažne krmivami z obilnín a sóje (tá je veľmi často geneticky modifikovaná). Tieto jadrové krmivá síce zvyšujú produkciu mlieka, na jeho kvalitu však priaznivý dopad nemajú. Výrazne pozitívny vplyv na kvalitu mlieka však má, ako dokazujú aktuálne výskumy, krmivo zelené – práve pri jeho skrmovaní má mlieko vyšší podiel zdravie podporujúcich látok.
Zjednodušene povedané, mlieko od kráv, ktoré sa pasú, alebo sú čerstvou trávou kŕmené, je zdravšie. Pasenie sa dojníc však v konvenčnom poľnohospodárstve nie je, rovnako ako napríklad kŕmenie teliat materským mliekom, zďaleka samozrejmosťou. Na rozdiel od ekologického poľnohospodárstva, kde sú prístup na pastvu, možnosť výbehu, či povinnosť kŕmiť dojnice prevažne objemovými krmivami (zelená tráva, seno či siláž) ustanovené európskymi predpismi a prísne kontrolované. Práve zaistenie týchto podmienok v rámci chovu je tým, čo finálnym živočíšnym produktom s označením BIO dáva ich kvalitu.
Zdroj: Biomléko je zdravější, (www.bio-info.cz)
Súvisiaci článok: Biomléko obsahuje prokazatelně víc bioaktivních látek, (podrobné výsledky výskumu)
Názory na článok: Biomlieko obsahuje viac zdraviu prospešných látok ako konvenčné
Škola, kde sa konzumuje iba biomlieko
BIO-mlieko
MŠ Slniečko

