Kým Tatranská mliekáreň patrila v minulosti skôr k tým menším, v priebehu minulých rokov sa stala jednou z najväčších na Slovensku. Predstavte prosím Váš výrobný program...
Tatranská mliekareň a.s., patrí medzi špičku domáceho spracovania mlieka. Doposiaľ bolo v tomto roku spracovaných 65 miliónov litrov. Mliekareň vyrába širokú škálu mliečnych produktov, ktorej dominanciu tvoria syry s bielou a modrou plesňou. Ako jediný producent plesňových syrov na Slovensku investovala 7,3 mil. eur do výstavby novej, modernej syrárne, ktorá umožnila zvýšiť hranicu kapacitných možností v spracovaní surového kravského mlieka a výroby syrov. K sortimentu výrobkov však patria aj čerstvé a trvanlivé mlieka, smotanovo-tvarohové dezerty, kyslomliečne výrobky, bio produkty, a iné gastronomické výrobky. Všetky výrobky Tatranskej mliekarne, a.s., sú zastrešené úspešnou a na domácom trhu známou slovenskou značkou TAMI.
Spracováva Tatranská mliekáreň mlieko z regionálnych zdrojov? A biomlieko? Pochádza spod Tatier či zďaleka?
Prevažná časť spracovaného mlieka pochádza z regionálnych zdrojov, avšak máme dodávateľov mlieka aj z iných kútov Slovenska. Bio mlieko pochádza z podtatranského regiónu, ktorý ponúka ideálne podmienky pre chov zdravého dobytka.
Čo predchádzalo rozhodnutiu uviesť rad bio mlieka a mliečnych produktov na slovenský trh? Verili ste, že aj napriek vyššej cene si nájde dostatok záujemcov medzi slovenskými spotrebiteľmi?
Tatranská mliekareň, a.s., patrí k prvým slovenským producentom, ktorí nasledujú trend zdravého životného štýlu a zdravej výživy. Dôvodom rozšírenia výrobkového portfólia o rad bio výrobkov boli rastúce požiadavky a nároky našich spotrebiteľov, čím samozrejme nemyslíme len fanúšikov zdravého stravovania. Predpokladali sme, že cena biovýrobkov bude zodpovedať ich kvalite a prirodzenému pôvodu s ohľadom na životné prostredie, ale zároveň sme verili, že je to krok správnym smerom. Pre Tatranskú mliekareň, a.s. je však produkcia bio výrobkov stále okrajovou záležitosťou, k čomu určite prispieva nízka kúpyschopnosť zákazníkov, ktorú spôsobuje nízke povedomie o biopotravinách
Do súťaže Biopotravina roka 2010 ste nominovali tri biopotraviny: Tatranské horské mlieko bio polotučné, Tatranský bio zákys Tatranský encián Camembert. Čím sa tieto výrobky odlišujú od podobných výrobkov v konvenčnej kvalite?
Bio mliečne produkty sú špecifickou skupinou, ktorá sa diferencuje od ostatných produktov hlavne svojou kvalitou. Biopotraviny sú vyrobené iba z bioproduktov s použitím povolených zložiek, prídavných látok a technologickými postupmi, ktoré sú ustanovené platnými zákonmi, teda musia spĺňať prísne kritéria a zásady ekologického poľnohospodárstva. Sú samozrejme kontrolované na všetkých stupňoch ich výroby, spracovania a distribúcie. Bio zákys môžeme zaradiť k obľúbeným, ľahko stráviteľným nápojom. Je vynikajúcim zdrojom vápnika a prirodzeným spôsobom podporuje obnovu narušenej črevnej mikroflóry v organizme človeka. Tatranský bio zákys získal v roku 2008 ocenenie „Výrobok roka 2008“ v kategórii Nové výrobky a v kategórii Obal.
Ktorý z nich Vy osobne favorizujete na ocenenie Biopotravina roka 2010 a prečo?
Každý z nominovaných produktov patrí do inej produktovej skupiny, tak je ťažké niektorý favorizovať. Ale veríme, že s našimi výrobkami uspejeme a získame čo najviac ocenení, tak ako sa nám to v minulosti podarilo aj pri iných našich produktoch.
Tatranské horské bio mlieko bežne vídať na regáloch reťazcových obchodov, avšak zákys ani encián som si zatiaľ nevšimla. Kde ich možno kúpiť? Ste otvorení spolupráci aj s menšími, špecializovanými bio-predajňami, aj keby boli odbery len po pár kusov?
Výrobky značky tami sa snažíme čím skôr dostať k zákazníkom, aby sme mohli adekvátne uspokojovať ich potreby. Všetky zo spomínaných produktov sa predávajú v nadnárodných spoločnostiach a kúpiť sa dajú aj v domácich sieťach. Nakoľko ide o bio segment, určite by nás potešilo, ak by sa aj naše bio produkty dali zakúpiť v spomínaných špecializovaných bio predajniach. Budúcu spoluprácu teda nevylučujeme.
Ako komunikujete so zákazníkom? Je pravdepodobné, že keby bol celý produktový rad BIO lepšie propagovaný, zvýšila by sa predajnosť všetkých výrobkov. Plánujete do budúcna marketingové aktivity špeciálne zamerané na bioprodukty? Informovanosť širokej spotrebiteľskej verejnosti o výživových prednostiach biomlieka je stále veľmi nízka…
Spoločnosť Tami v blízkej budúcnosti neplánuje masívnu komunikačnú kampaň na zvyšovanie povedomia o našich bio produktoch. Snažíme sa zákazníkov informovať o bio produktoch prostredníctvom web stránky, billboardov, článkov v časopisoch. Otázka vyššej spotreby bioproduktov však úzko súvisí s celkovým povedomím ľudí o tejto problematike, ako aj s lepšou informovanosťou o benefitoch bio produktov. Preto by určite pomohla širšia diskusia na túto tému, do ktorej by sa nemali zapájať len samotní výrobcovia.
Pribudnú v budúcnosti k bio mlieku, enciánu a zákysu aj ďalšie výrobky ako tvrdý syr, jogurt, dezert pre deti, tvaroh či bryndza v kvalite BIO? Dnes možno ešte nie je pre tieto výrobky dostatočne rozvinutý trh, ale záujem o biopotraviny, predovšetkým u mladších rodičov s malými deťmi, rýchlo narastá…
V našom trende podpory zdravého životného štýlu chceme pokračovať samozrejme aj naďalej.
Pod značkou tami bio sú na trhu čerstvé mlieka 1,5 % a 3,6 %, trvanlivé mlieko 1,5 %, zákys, encián, tvaroh, jogurty, jogurtový nápoj. V blízkej budúcnosti na trh v bio kvalite uvedieme maslo a kyslú smotanu.
Ďakujeme za rozhovor a prajeme veľa spokojných zákazníkov a úspešné napredovanie v ponuke čoraz širšieho sortimentu bio mliečnych výrobkov.