BIO spotrebiteľ

Cholesterol, ateroskleróza a strava

14.03.2005 00:02
Ateroskleróza, alebo kôrnatenie tepien je jav, ked sa cholesterol ukladá v stenách artérií. Ateroskleróza zhoršuje cirkuláciu krvi, čo znamená, väčšiu záťaž pre srdce. Cholesterol tak nepriamo môže viesť k vzniku mnohých ochorení. Dnes si preto niečo povieme o tom, ako znížiť hladinu cholesterolu vhodnou stravou.
Neprirodzené užívanie tuku v potrave sa odzrkadľuje aj na našom tele. Jasným znakom je cholesterol. Presnejšie – výška cholesterolu. Viem, že existuje „zlý“ a „dobrý“ cholesterol, a že príčina je kdesi v strave.

Viete prečo Eskimák, hoci zje tuku za rok toľko čo my za život, nemá cievy upchaté cholesterolom?! Lebo ho strávi svojím spôsobom života a nepožíva ho v prepaľovanej forme.
Základnou príčinou aterosklerózy je pohodlný a rýchlý spôsob života. Niet čas na zdravšie jedlo a to smažené tak chutí.

Ak máte chuť či nutnosť znížiť hladinu cholesterolu kvôli ochrane vášho srdca – možno vám ulahodím niekoľkými radami, a Vám sa naozaj podarí hladinu cholesterolu znížiť.

Základné účinné zásady, ktoré nič nestoja:
  • Pohyb je základ života. Aj toho vášho.
  • A ak fajčíte – skúste skončiť.
  • Vhodná strava, ktorá znižuje hladinu cholesterolu

Strava - potraviny, ktoré zvyšujú riziko aterosklerózy

Najskôr však začnem tým, akej stravy sa vyvarovať. Potraviny, ktoré zvyšujú riziko aterosklerózy a výrazne škodia pri dlhodobom výdatnom užívaní sú:

  • vaječný žĺtok, tučné mäso, vnútornosti zvierat;
  • čokoláda, cukor skrytý, či biely či hnedý;
  • maslo a plnotučné syry;

Strava - potraviny, ktoré znižujú hladinu cholesterolu

Keďže stránky BIO spotrebiteľ nie sú o fajčení, ani o cvičení, budem sa venovať potravinám, ktoré znižujú hladinu cholesterolu:

  • mak, vlašské orechy, mandle, lieskovce, pistácie
    (len tu pozor na nadmerné požívanie – energetická bomba!);
  • kvalitné rastlinné oleje
    (tuk užívať len v najprirodzenejšej podobe – napr. olej vo fľaši, v krabičkách, nie stužené pokrmové tuky);
  • celozrné pečivo a chlieb ako náhrada za biele pečivo;
  • zelenina: fazuľa, hrach, šošovica, rajčiny, cvikla, kyslá kapusta, uhorky (hlavne čerstvé), zemiaky, špenát, cibuľa a náš starý, osvedčený známy - cesnak.
  • ovocie: pomaranče, citrusové plody, broskyne, datle, jablká.
    Slivky v akejkoľvek podobe. Tie pomáhajú všeobecne pri problémoch krvného obehu, reumatizme, dne, ľadvinových a pečeňových problémoch.
  • mäkké syry, netučný tvaroh, bielka z vajíčok;
  • chudé mäso napr. kuracie, ale aj teľacie, zajačie, ryby – hlavne morské, rybí olej;
  • konopný a slnečnicový olej panenský sú ideálnym liečivom vďaka obsahu nenasýtených kyselín;
  • čaj: Čistenie krvi, čaj Cievy, čaj Cholesterol – zmesi bylín napomáhajúcich pri prevencii problému;
  • pre duše labužníkov – šťava z tmavého hrozna aj vo forme kvalitného červeného vína
    (ale tiež s mierou – jeden pohárik denne maximálne);
  • korenie šafrán - korenie pre srdce a posiľuje jeho „otvorenie“ svetu nielen fyzicky, ale aj psychicky.
    Denne jeden pohár pomaly prevareného mlieka so štipkou šafránu a osladeného troškou medu by mohol vášmu srdcu napomôcť.


Je si z čoho vybrať, že? A teraz už len nájsť recepty a vhodné kombinácie. Fantázii sa medze nekladú, ale máme tu pre prípad potreby RECEPTáR, kde nájdete recepty zdravej výživy.

Tak vám prajem veľa šťastia pri snahe zmeniť svoj život k lepšiemu, Dúfam, že som Vám dala niekoľko tipov, ktoré Vám dokážu pomôcť znížiť hladinu cholesterolu a odvrátiť aterosklerózu.


Sponzorované odkazy

Ak vo Vašom okolí nemáte dostupné vyššie uvedené potraviny, ktoré znižujú hladinu cholesterolu, určite Vám prídu vhod následujúce odkazy ako aj možnosť nákupu týchto a mnohých ďalších potravín cez internet.
(všetky odkazy BIO obchod.sk)





Hodnotenie: 68.6%, 7 hlasov Ako veľmi sa Vám páči tento článok? Dajte mu svoj hlas.

Daniela DivílkováOd roku 2002 dobrovoľne a s radosťou pracuje pre Centrum environmentálnych aktivít v Trenčíne.

Diskusia: Cholesterol, ateroskleróza ...

    spatne je vsetko
      Reagovať
     
    0
     
    0

    stravujem sa zdravo, a napriek tomu mám cholesterol 8,05. keď som jedla klobásy a rezne mala som ho tiež taký vysoký....takže vysoký cholesterol asi strava neovplyvňuje...aspoň v mojom prípade nie...kde je teda chyba? prečo sa mi ho nedarí stiahnuť napriek všetkým možným pokusom cez čaje, lecithin, yuccu...
    anka   Reagovať
     
    0
     
    0

    Tak ako predomnou písala pani,hoci všetko dodržiavam neklesá!Pani doktorka už nevie čo so mnou dá mi lieky na cholest.vyskočí mi CK! takže od stravy to nie je.Lekárska veda ešte nevie !!!
    Eli   Reagovať
     
    0
     
    0

    Ráno vypiť na lačno polievkovú lyžicu jablčného octu do 2 dcl. vody.
      Reagovať
     
    0
     
    0

    Re: Cholesterol, ateroskleróza a strava

    chioská masticha - na potláčanie tvorby aterosklerotických doštičiek majú vplyv tzv. prirodzené antioxidanty. Štúdie publikované v roku 2003 a 2004 v časopisoch Atherosclerosis magazine a Phytotherapy Research magazine jednoznačne preukázali, že vysoký obsah antioxidantov, fenolických molekúl a fytosterolov v chioskej mastiche zamädzujú oxidácii LDL cholesterolu a tým majú výrazný vplyv na predchádzanie vzniku aterosklerózy
    palden   Reagovať
     
    0
     
    0



Pridať názor na článok





BIO magazín

Zdravie
Rubrika zameraná na zdravý životný štýl, zdravie z prírody a z (bio) potravín.



Najčítanejšie v rubrike



Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií