Fakulta ekológie a environmentalistiky so sídlom v Banskej Štiavnici (
Technická univerzita vo Zvolene ) ponúka študentom možnosť zoznámiť sa s problematikou systému ekologického poľnohospodárstva. Ťažiskovo na predmete Agroekológia, potom na predmetoch Environmentálna výchova (v tematickom bloku: Práca s verejnosťou) a Ochrana prírody a krajiny (Strety záujmov ochrany prírody a krajiny s poľnohospodárskou činnosťou).
Na
Environmentálnej výchove sa stretávajú študenti s označením
BIOproduktov v rámci prednášok (environmentálne značky), podrobnejšie informácie sa dozvedia na cvičeniach.
Najskôr všetci spolu
Cvičenia na Fakulta ekológie a environmentalistiky
Dvojhodinovku cvičení začíname riadeným rozhovorom o princípoch a zmysle ekologického poľnohospodárstva, o jeho fungovaní/nefungovaní u nás, o skúsenostiach študentov s BIOproduktami a pod.
Od študentov vyžadujem, aby sa na rozhovor pripravili štúdiom materiálov v knižnici a na odporučených stránkach internetu. Ťažisko diskusie je na vplyve systému ekologického poľnohospodárstva na krajinu v najširšom zmysle (vzhľadom na zameranie štúdia) a na jeho perspektívy, neobchádzame však ani etický aspekt – práve pri ňom býva diskusia mimoriadne búrlivá. Prínosom je výmena vlastných skúseností získaných prácou v zahraničí, nakoľko niekoľko študentov každoročne pracuje na ekofarmách (prevažne v Rakúsku a Veľkej Británii).
Po tejto vstupnej časti nasleduje mini
ochutnávka – pripravených BIOčajov a niektorých jedál (zväčša ide o nejakú nátierku, čajové pečivo a ovocný jablkovo-špaldový šalát) s výmenou receptov.
Popri popíjaní a ochutnávaní zvyknem predstaviť niektoré
BIOprodukty a BIOpotraviny – ich vplyv na zdravie, obsah vitamínov, minerálnych látok a pod. Snažím sa pospomínať nejaké „
pikošky“ (zaujímavé, ako veľa pánov pozná účinky cícera...).
Taktiež majú študenti možnosť zoznámiť sa s receptármi (Česká biokuchařka,
Receptáre Klubu BIO-Papa (doc 101 kB)), skladačkami, letákmi a ďalšími informačnými materiálmi. Nejde o môj monológ, v každej skupinke študentov sa nájdu už „
BIO skúsenejší“.
Špalda je pre väčšinu študentov novinkou, hoci posledné dva roky sa vždy našlo pár študentov, v ktorých domácnostiach sa špalda používa (podnetom boli zväčša zdravotné dôvody). Táto časť vyvolá vždy veľa otázok, často veľmi priamych a praktických, napríklad aj:
„A to pohánku je aj váš manžel? A to chutí aj Vášmu synovi, keď je to bez cukru? A ako používate pohánkovú krupicu?“.
V každom ročníku sú 1 – 2 študentky, ktoré majú už deti, takže otázky sa týkajú aj použitia BIOproduktov v tehotenstve, počas dojčenia, v postupnom prechode na tuhú stravu.
Potom práca v skúpinách
Záver tejto dvojhodinovky je vyčlenený práci v skupinách. Každá z nich pracuje na nejakej úlohe týkajúcej sa ekologického poľnohospodárstva – pripraviť osnovu akcie na spropagovanie BIOproduktov (kde, pre koho, ako by spropagovali tieto výrobky), vymyslieť plagát, leták.
Príprava ochutnávky
Najťažšie je vysvetliť stručne, jednoducho a zrozumiteľne rozdiel medzi konvenčnými potravinami a „BIO“, prínos ekologického poľnohospodárstva a pod. Z nápadov, ktoré ma zaujali môžem spomenúť napr. propagáciu ekologického poľnohospodárstva na Vianočných trhoch – „
recepty prastarých mám“ (použitie napr. pohánky) predstavené v samostatnom stánku, kde by nemalo chýbať vianočné pečivo zo
špaldovej múky (možnosť ochutnať, vziať si recept a aj si zakúpiť potraviny na prípravu), ďalej rôzne formy prezentácie na školách, v reštauráciách.
Priprava ochutnávky
Úprimne povedané, na túto tému by sa dalo určite hovoriť
oveľa, oveľa dlhšie ako 2 vyučovacie hodiny. Teší ma, že študenti (každoročne ich „prejde“ týmto predmetom 90) v anonymnom záverečnom hodnotení predmetu Environmentálna výchova toto cvičenie hodnotia veľmi kladne, po recepty a informačné materiály si chodia ešte aj po skončení semestra a získaní zápočtov.
Časť študentov sa v minulom roku zúčastnila
exkurzie do Hostětína, kde sme, okrem iných zaujímavostí, navštívili aj muštáreň, v ktorej sa spracúvajú jablká z ekologickej produkcie.
Využitie „vedomosti“ a skúsenosti aj mimo školy
Študenti našej fakulty sa spolupodieľali aj na príprave „BIOochutnávok“ v Banskej Štiavnici. V roku 2003 sme oslovili
Ekotrend Myjava s prosbou o spoluprácu pri príprave ochutnávky jedál pripravených z BIOproduktov v Banskej Štiavnici
na Gynekologicko-pôrodníckom oddelení (pre budúce mamičky v rámci bloku Výživa). Zúčastnili sa na nej nielen budúce mamičky a mamičky s novorodencami, ale aj primári všetkých oddelení, taktiež mnoho lekárov a sestričiek. Ochutnávka bola spojená s prezentáciou slovenských a českých BIOproduktov dostupných na našom trhu cez Ekotrend a s vysvetlením - čo je ekologické poľnohospodárstvo, čo sú BIOprodukty a ich vplyv na zdravie atď. Ekotrend obdaroval pôrodnicu niekoľkými vankúšmi plnenými špaldovými plevami. Mamičky si ich veľmi pochvaľovali a veľmi im chutilo (najmä jablčný mušt, špaldová bábovka a pečivo).
V ten istý deň bola ochutnávka aj
na Základnej škole J. Kollára v Banskej Štiavnici určená pre verejnosť. Z ďalších štiavnických ochutnávok môžem spomenúť v roku 2004 napr. ochutnávky pri otvorení detského ihriska na sídlisku Drieňová, pri otvorení humanizovaných priestorov čakárne u pediatrov, na škôlkárskom karnevale či ochutnávku pripravenú pre Materské centrum Maminec v Banskej Štiavnici. V regionálnom dvojtýždenníku Štiavnický život máme stálu rubriku: Varíme z BIOproduktov. V ochutnávkach a propagácii by sme chceli aj v budúcnosti pokračovať a možno sa nám podarí rozbehnúť aj Kurzy varenia z BIOproduktov...
Čo robí Vaša škola? Vaša organizácia? Čo robíte Vy? Podeľte sa o Vaše skúsenosti!