BIO spotrebiteľ

Školské záhrady
vzdelávanie a výživa idú dohromady

06.07.2005 07:23 Zdroj: www.fao.org
Školské záhrady môžu byť významným nástrojom na zlepšenie kvality výživy a vzdelávania detí v rozvojových krajinách, keby boli integrované s národnými poľnohospodárskymi, výživovými a vzdelávacími programami, vyhlásila FAO.

Od roku 1997 podporila FAO vyše 150 mikroprojektov na budovanie školskýach záhrad vo viac ako 40 krajinách. V procese prípravy sú väčšie projekty technickej spolupráce, vrátane budovania kapacít na dlhodobé národné programy podpory školských záhrad.

Projekty školských záhrad podporujú rôzne programy FAO v krajinách ako je Mozambik, Rwanda, Guatemala alebo Brazília.

Bohatý zber vedomostí


Hlavný prínos školských záhrad je, že deti sa naučia, ako pestovať zdravé potraviny a ako ich používať pre lepšiu výživu. To sa dá najlepšie dosiahnuť, ak čerstvé produkty zo záhrady – ovocie a zelenina – prispievajú k existujúcemu stravovaciemu systému, ktorý zabezpečuje podstatnú časť výživy.

Navyše, školské záhrady tiež slúžia na environmentálnu výchovu a osobný a sociálny rozvoj tým, že dodávajú praktický rozmer týmto predmetom. Môžu tiež posilniť základné akademické zručnosti ako čítanie, písanie, biológia a aritmetika.

FAO preto podporuje školy, aby si vytvorili učebné záhrady strednej veľkosti, ktoré sa dajú ľahko udržiavať študentmi, učiteľmi a rodičmi, ale s veľkou rozmanitosťou rôznych výživných zelenín a ovocia, prípadne aj s malými hospodárskymi zvieratami ako kurčatá alebo králiky.

Pestovateľské postupy sa schválne udržiavajú jednoduché, aby ich študenti a rodičia mohli ľahko opakovať vo svojich domovoch.

Ellen Muehlhoff, z odboru pre jedlo a výživu FAO povedala: “Hoci deti, učitelia, rodičia a zodpovedné ministerstvá sú nadšené školskými záhradami, často čelia zložitým výzvam. Nie každá škola má dostatok zeme a vody. Okrem toho, nedostatok kvalitných semien môže zabrániť deťom, aby opakovali doma to, čo sa naučili v škole.“

Synergický efekt


Preto je dôležité povzbudzovať školskú obec a farmárov, aby podporovali školy a využili synergický efekt medzi vidieckym rozvojom a poľnohospodárskymi programami.

Vynárajúce sa partnerstvá s WFP a UNICEF a miestnymi NGOs s cieľom spojiť školské záhrady so školským stravovaním a školskými programami zdravia tiež pomáhajú školám prekonať obmedzenia, s ktorými sa potýkajú.

Technické záhradné projekty FAO súvisia s globálnym partnerským programom „Vzdelávanie pre vidiecke obyvateľstvo“ (Education for Rural People), spusteným v roku 2002 počas Svetového summitu o trvalo-udržateľnom rozvoji. Očakáva sa, že sa stanú súčasťou novej spoločnej iniciatívy FAO/WHO „Ovocie a Zelenina pre zdravie“ na zvýšenie spotreby ovocia a zeleniny.

V roku 2004, FAO a Inštitút plánovania vzdelávania pri UNESCO spolu vydali knihu o školskom záhradničení nazvanú „Návrat k praktickému využitiu záhrady vo výučbe v základnom vzdelávaní“. Kniha pojednáva o dopade školských záhrad na komunitný život, približuje históriu a teoretické súvislosti školských záhrad a prezentuje výsledky špecifických hodnotení vybraných programov na celom svete.

Nedávno vydaný materiál FAO o školských záhradách vysvetľuje, ako zlepšiť výživu a vzdelávanie detí prostredníctvom podpory programov školských záhrad.

Celý článok nájdete na stránkach FAO. Ak Vás zaujíma situácia na Slovensku, zajtra si môžete prečítať rozhovor na túto tému s Richardom Medalom - národným koordinátorom projektu „Zelená škola“.






Hodnotenie: 100%, 1 hlas Ako veľmi sa Vám páči tento článok? Dajte mu svoj hlas.

Diskusia: Školské ...



    Pridať názor na článok







    Najčítanejšie v rubrike



    Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií