Nedávno sme na stránke BIO spotrebiteľ predstavili projekt "Zelená škola". Je školská záhrada podmienkou zapojenia do projektu?
Školská záhrada a jej pedagogické využitie nie je podmienkou zapojenia sa školy do projektu Zelená škola. Aj keď sme o tom v autorskom kolektíve projektu uvažovali. Takouto podmienkou by sme totiž diskvalifikovali školy, ktoré z objektívnych príčin školskú záhradu mať nemôžu a pritom vyvíjajú iné, veľmi cenné environmentálne aktivity.
Ak však škola záhradu má, organizuje na nej vyučovanie pestovateľských prác alebo ju využíva ako učebňu v prírode, je v rámci projektu zvýhodnená - dostáva za to pomerne vysoké body. A ak pozemok naviac buduje ako cieľavedomý biodiverzifikovaný priestor, s permakultúrnym dizajnom, so škôlkou regionálnych ovocných drevín a so zariadeniami pre rôzne živočíchy (vtáčie búdky, kŕmidlá, včielkové stienky...) - zasa sú to body navyše.
Aký je Tvoj názor na potenciál školskej záhrady ako šance na skvalitnenie vzdelávania a výživy detí, ako to bolo prezentované v článku "Školská záhrada"?
Som presvedčený o tom, že do výchovno-vzdelávacieho procesu od materskej školy cez základné až po stredné školy patrí praktická práca v záhrade. Aj keby to bolo na úkor iných predmetov. Praktické zručnosti pre život - to by mal byť hlavný zmysel školy. Žiaľ - tendencia je úplne opačná – technická výchova na základných školách (ktorej súčasťou sú aj pestovateľské práce) stráca od nového školského roka štatút povinného predmetu...
Mohla by prípadne Spoločnosť environmentálne-výchovných organizácií Špirála - v spolupráci s Ministerstvami školstva a životného prostredia - prakticky podporiť projekt oživenia školských záhrad na Slovensku?
Jednoznačne áno. Sme pripravení. Len - musí na to existovať spoločenská objednávka (ktorá z roka na rok silnie) a ministerstvá na to musia vytvoriť podporné nástroje - v prvom rade musia chcieť takú myšlienku podporiť, v druhom rade ju musia financovať. Aj v spolupráci so zriaďovateľmi škôl, teda so samosprávou (vo väčšine prípadov škôl).