Prvá októbrová nedeľa v Košiciach patrila nielen Maratónu mieru, ale aj Dňom ekologického poľnohospodárstva. A kým maratónci sa sťažovali na prílišné teplo, my sme sa tešili, že naša prosba o pekné počasie bola "tam hore" vypočutá.
Dni EP v Košiciach
Infostánok s výstavou BIO-NEBIO a s ochutnávkou slovenských
biopotravín v Košiciach naplnil predpoklad, že o informácie tohoto typu bude záujem.Na pešej zóne sa totiž počas košického Medzinárodného maratónu mieru pohybovali najmä ľudia so záujmom o zdravý životný štýl a tak informácie o
biopotravinách pre nich boli veľmi vítané. Počas 5 hodín trvania infostánku sa pri ňom pristavilo odhadom okolo 500 ľudí a určite aspoň polovica navštívila aj výstavu BIO-NEBIO v podchode do Halmiho dvora a ochutnala výborné jabĺčka zo Sadu Lívia v Kolíňanoch pre Nitre a špaldové pečivo z Trenčína s nátierkou z ovsených zŕn.
Najčastejšou otázkou návštevníkov infostánku bolo: kde biopotraviny zohnať? Túto otázku uspokojoval jednak p. Popovec, ktorý Košičanov pozýval do svojho obchodu BIOTREND, ktorý bude v najbližších dňoch otvorený vo dvore na Hlavnej č. 25, jednak brožúrka Minimum BIO spotrebiteľa, kde sú adresy všetkých obchodov s ponukou
biopotravín na Slovensku (aj keď s chybou, ako sme zistili priamo v Košiciach - uvádzaná adresa predajne Amicus Hlavná 58 je zavádzajúca, za čo sa ospravedlňujeme - správna adresa je Hlavná 21).
No comment:-(
Jeden zavalitý pán osadenstvu info-stánku nadával, že prečo sú produkty z ekologického poľnohospodárstva drahšie ako konvečné, keď ekofarmári nepoužívajú drahé syntetické hnojivá ani pesticídy.
***
Opýtala som sa Silvie Szabóovej (na fotografii)
z o.z. Sosna Košice, spoluorganizátora infostánku v Košiciach:
K:
Je toto (info-stánok) podľa Teba cesta, ako získať ľudí pre myšlienku ekologického poľnohospodárstva? Myslíš, že by si ľudia kupovali bioprodukty a biopotraviny, keby vedeli kde?
S: Áno, je to jedna z ciest, asi tá najprácnejšia, pretože stráviš veľa času rozhovormi, prípravou, propagáciou, ale asi aj jedna z efektívnych, pokiaľ máš dosť informácií, ktoré môžeš ľuďom dať. Určite, ak by ľudia vedeli, kde nakupovať, tak by ich nakupovalo viac... Ale infostánky a propagačné akcie sú cestou. Propagačné akcie nielen typu infostánkov, ale aj návštev ekofariem, víkendoviek na spoznávanie "svojho ekofarmára" a pod. Ale je to cesta, ktorá je ľuďom najpríjemnejšia a naozaj osobná.
K:
Je problémom nedostupnosť, neinformovanosť alebo vysoká cena?
S: Toto všetko dohromady. Možno nedostupnosť najmenej, pretože ak mám informáciu, kde bioprodukt dostať, tak to nie je taký problém. Najviac vidím problém v neinformovanosti. Dokonca ani vysoká cena nemusí byť problémom, pretože existujú skupiny ľudí, ktorí buď majú náležitý príjem alebo skupiny ľudí, ktorí sa vedia uskromniť práve preto, že sú informovaní a vedia, že sa im to vráti v inej podobe (zdravie, energia a pod.)
K:
Bol včerajší info-stánok z Tvojho pohľadu vydarený? Čo by sa dalo urobiť lepšie?
S: Myslím, že ľudia mali o informácie tohto typu záujem. Dokonca aj prelomili bariéru nedôvery a ochutnávali... Veľa sa pýtali a chceli hlavne vedieť, kde sa to dá kúpiť. Atmosféra bola ovplyvnená aj Medzinárodným maratónom mieru, bolo veľa ľudí... Možno by to chcelo v budúcnosti pripraviť tak, že by to bola akcia spojená s MMM a spolu s ním aj propagovaná a tým viac by sa biopotraviny (ktoré sú v konečnom dôsledku dôležité aj pre športovcov, veď aj oni sú len ľudia:-) spropagovali.