BIO spotrebiteľ

Nové pohľady na stravovanie

12.12.2005 07:16
V súčasnom období je už vedecky dokázané, že stravovacie návyky sa podieľajú vysokým percentom pri vzniku nádorových a iných tzv. civilizačných ochorení.
U niektorých nádorov je to až 90% príčin. Veľmi presvedčivé zníženie rizika karcinómu ústnej dutiny, hltana, pažeráka, pľúc, žalúdka, hrubého čreva, konečníka a prostaty sa zistilo pri dostatočnej konzumácii zeleniny a s tým súvisiacich karotenoidov v strave, vitamínu C, za spoluúčasti vlákniny, čo znamená aj dostatočný príjem konzumácie cereálií a obilnín.

Hlavne pri rakovine hrubého čreva sa potvrdila súvislosť s vysokým obsahom bielkovín a živočíšnych tukov v potrave. Vláknina zrýchľuje pasáž hrubým črevom, predchádza obstipácii, ktorá je často spojená s divertikulózou a skracuje čas pôsobenia toxických a karcinogénnych látok na sliznicu.

U rakoviny prostaty sa uvádza ako jedna z hlavných príčin nadmerný príjem živočíšnych tukov v potrave. Lekárske správy uvádzajú, že pokles energie prijatej z tukov dokáže znížiť niektoré druhy karcinómov až o 90 %.

Dostatok vlákniny sa vyžaduje aj pri remisiách Crohnovej choroby (ochorenie čriev, môže postihovať celý zažívací trakt).

Nové pohľady sú aj na hladinu cholesterolu. Ukazuje sa, že vysoké alebo zvýšené hladiny triacylglycerolov (TAG, VLDL) a zároveň nízkeho HDL majú väčší vplyv na vznik aterosklerózy ako samotný cholesterol, resp. v kombinácii s vysokým cholesterolom. V tejto súvislosti by sa mala venovať pozornosť a prehodnotiť nadmerný príjem sladkého ovocia. Ovocie obsahuje fruktózu, ktorá sa veľmi rýchlo v organizme mení na TAG a tiež môže spôsobiť hypertrialglycerolémiu.

Vegetariánska strava s nesladkým ovocím sa preferuje aj pri znižovaní a predchádzaní obezity. Ako sekundárna prevencia, napr. po infarkte myokardu, sa preferuje nízkotuková, dokonca beztuková diéta (aj pri vzniku IM a na začiatku liečby).

Na ľudský organizmus má veľmi pozitívny účinok aj dostatok antioxidantov a vitamínov obsiahnutých v zelenine a ovocí. Takáto strava udržuje hladinu cholesterolu v norme. Dokonca je štatisticky dokázané, že u mužov s nízkym príjmom vitamínu C je takmer dvojnásobná úmrtnosť na srdcovocievne ochorenia, tak isto u starších ľudí s malým príjmom vitamínu C je podstatne vyššia úmrtnosť na mozgovú porážku.

Pri porovnávaní spotreby zeleniny a ovocia s európskymi štátmi, pre SR vychádzajú nie práve lichotivé čísla. V porovnaní s odporúčanou dávkou 96,7 kg ovocia na rok a osobu je to len 52,6 kg, čo je nižšie až 45,6 % ! Pri zelenine je situácia len o málo lepšia. Oproti odporúčaným 127,9 kg bola spotreba 58 kg. Aj keď v porovnaní s rokom 2002 je malé zlepšenie, ešte stále je o 20,4 % pod prijateľnou hranicou.

Početné štúdie (Habánová, 2005) dokazujú, že v Európe by sa mohlo predísť až 150 tis. úmrtí ročne, ak by sa zaviedol stredomorský spôsob výživy na celý kontinent (prevažne surová strava bohatá na zeleninu, ovocie a ryby, olivové oleje).

Blížia sa Vianoce a nechcem, aby tieto konštatovania negatívne vplývali na našu sviatočnú náladu. Máme ale dosť dôvodov na zamyslenie a možno s príchodom Nového roku aj na zmenu doterajších návykov. A keď už nič iné, tak si pripravme aspoň také pravé stredomorské hodovanie s dostatkom ovocia a zeleniny. Šťastlivé a veselé, priatelia!





Hodnotenie: 100%, 4 hlasy Ako veľmi sa Vám páči tento článok? Dajte mu svoj hlas.

Bc. Mária Kleňovápôvodne učiteľka, posledných 15 rokov sa venuje výžive. Autorka 2 kníh: Čítanie o korení a Pestovanie a praktické využitie menej známych druhov zeleniny.

Diskusia: Nové pohľady na ...

    Prekvapilo ma, že nadmerný príjem sladkého ovocia zvyšuje hladinu TAG a prispieva ku vzniku aterosklerózy. Čo sa považuje za sladké ovocie ?
    Napríklad, keď v priebehu dňa zjem 10 jablk, už som prekročil prípustnú hranicu? Ináč celý tento článok je veľmi podnetný a myslím, že práve teraz pred Vianocami by si ho ľudia mali zobrať k srdcu a konečne pochopiť, že strava v najväčšej miere ovplyvňuje zdravie a dĺžku života.
    Michal   Reagovať
     
    0
     
    0

    10 jabĺk

    Vraví sa, že všetkého veľa škodí, aj jabĺk! Ak zjete denne 10 jabĺk, isto sa to prejaví na zdraví!
    Marián   Reagovať
     
    0
     
    0

    Aj mňa by zaujímalo, ktoré ovocie patrí k sladkému a ktoré k nesladkému druhu?
    karrelia   Reagovať
     
    0
     
    0

    Odpoveď: Sladké ovocie

    Uvádzam na porovnanie obsah celkových sacharidov u niektorých druhov ovocia (priemerná hodnota v gramoch na 100 g ovocia):
    jablká 12,95 g, pomaranče 11,04, hrozno 16,93, ríbezle 12,78, slivky 14,65, banán 21,83, melón cukrový 7,68, čerešne 14,38. Do tejto hodnoty sa však počíta aj vláknina a všetky ďalšie sacharidové zložky. Z uvedenej hodnoty je len časť fruktózy, napr. u banánov 4,30 g, slivky 2,30, pomaranče 2,55 atď. Na porovnanie: jablká z 12 g sacharidov obsahujú 5,83 g fruktózy(to je priemer, kyslejšie určite menej).
    Najsladšie z tohto hodnotenia vychádzajÚ banány a hrozno. Musíme si však uvedomiť, že ak máte dostatok fyzického pohybu a máte kde minúť prijatú energiu, niet sa čoho obávať. Aj ovocie však musíme brať ako potravu, ktorá nám dodáva energiu, nie ako nejaký doplnok navyše. Každá zložka potravy, či je to tuk, sacharidy alebo bielkoviny, ak sú prijímané v množststve, ktoré organizmus nespotrebuje, v organizme sa premieňa na tuk.
    A ešte k tým 10 jablkám. Ak ich zjete namiesto raňajok a večere, určite Vám to len prospeje. Jablká majú energetickú hodnotu v priemere 175 kJ (42 kcal) na 100 g , viacej ako napr. zemiaky.
    Bližšie hodnoty môžete získať z Potravinových tabuliek, ktoré vydal Výskumný ústav potravinársky a určite sú aj na internete. Kleňová
      Reagovať
     
    0
     
    0

    haluz
      Reagovať
     
    0
     
    0



Pridať názor na článok





BIO magazín

Zdravie
Rubrika zameraná na zdravý životný štýl, zdravie z prírody a z (bio) potravín.



Najčítanejšie v rubrike



Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií