BIO spotrebiteľ

Spravodlivý obchod s banánmi

19.12.2005 08:56 Zdroj: www.ekumakad.cz
Každý piaty banán vo Švajčiarsku pochádza zo spravodlivého obchodu. Čoraz viac spotrebiteľov v krajinách západnej Európy je ochotných priplatiť si za kvalitné banány pestované s ohľadom na životné prostredie, s vedomím, že pestovatelia banánov dostanú spravodlivú cenu - dvojnásobok až trojnásobok bežnej trhovej ceny a že časť ceny je určená na komunitný rozvoj – banány z Fair Trade.
Pestovanie a predaj banánov v podmienkach nespravodlivého obchodu
Ekvádor je v dnešnej dobe najväčší vývozca banánov na celom svete. Po rope sú banány najčastejšie obchodovanou komoditou a ročne prinášajú príjmy vo výške okolo 900 miliónov amerických dolárov. Prevažná väčšina vývozu ide do USA a do krajín Európskej Únie.

70% producentov banánov sú malí roľníci, 20% sú strední pestovatelia a 10% sú veľké firmy. Veľké firmy však kontrolujú približne tri štvrte plôch a produkcie. Tri najväčšie medzinárodné banánové spoločnosti (Chiquita, Doel a Del Monte) uzatvorili dlhodobé zmluvy s veľkými domácimi exportérmi, pričom malí farmári nemajú prakticky šancu priamo ponúknuť svoju produkciu na svetový trh, len cez sprostredkovateľov, čo je ale veľmi nevýhodné z ekonomického hľadiska. Nemajú väčšinou ani poňatie o dianí na svetovom trhu a sú tlakom cien na svetovom trhu nemilosrdne tlačení k múru. Za svoje banány dostanú často menej, ako stojí ich vypestovanie.

Zberači banánov pracujú v zlých pracovných podmienkach a porušuje sa pracovné právo. Detská práca je na banánových plantážach veľmi bežná. Plat dvoch dospelých väčšinou nestačí na uživenie celej rodiny a preto je potrebný ešte plat jedného dieťaťa. Podľa štúdie Human Right Watch, v ktorej popisuje svoju prácu na banánových plantážach 45 detí, musí byť podľa dohovorov Medzinárodnej pracovnej organizácie Spojených národov (ILO) detská práca na banánových plantážach zaradená medzi „najhoršie druhy detskej práce“ vôbec.

Podľa údajov výboru pre slobodu odborov patrí Ekvádor medzi päť krajín sveta, v ktorých nie sú dodržiavané práva odborov. Už niekoľko desaťročí neexistujú žiadne nezávislé banánové odborové zväzy. Práve absencia odborov urobila z Ekvádoru najväčšieho vývozcu banánov na svete. Keďže náklady na produkciu môžu byť udržiavané veľmi nízko, sú ekvádorské banány na svetovom trhu ponúkané ako najlacnejšie. Pracovníci na plantážach majú strach sa nejako organizovať, pretože najčastejšou odpoveďou na tvorbu odborov je prepúšťanie.

Zmena smerom ku spravodlivosti
Banánový priemysel prináša obrovské zárobky pre nadnárodné ovocinárske koncerny. Sú tu však dva problémy: porušovanie ľudských práv a vysoké dlhodobé náklady na sociálne zabezpečenie. Tento problém rieši spravodlivý obchod s banánmi. Jeho cieľom je v krátkej dobe zabezpečiť práva malých a stredných producentov a ochranu práce na plantážach. Z dlhodobého hľadiska je snahou zmeniť štruktúru banánového priemyslu.

Tu sú dve cesty, ako v Európe podporiť spravodlivý obchod s banánmi. Jedna je cez politický tlak na inštitúcie EÚ cez rôzne mimovládne organizácie (MVO) jednotlivých európskych krajín. „Banánová kampaň“ je zväz rozvojových MVO, ktorý vznikol v roku 1993 a zameriava sa na zmysluplnú politickú reformu usporiadania európskeho trhu. „Banánová kampaň“, spoločne s európskou MVO „Sieť pre obchod s banánmi EUROBAN“, sa snaží o také colné predpisy, ktoré by umožnili príjmy znovu investovať do produkcie priaznivej pre sociálnu sféru aj pre životné prostredie a ktoré by podporovali poškodených malých producentov.

Druhá cesta je komerčná stratégia. Priekopníkom spravedlivého obchodu s banánmi je v Nemecku spolok „Banafair“ , který dováža a predáva banány z Ekvádoru, Karibiku a Kostariky. Predpokladom pre spoluprácu je dodržiavanie aspoň minimálnych sociálnych štandardov pri produkcii. K tomu se okrem iného počíta aj zákaz nútenej detskej práce a povinnosť poistenia pracovníkov. „Banafair“ predáva produkty v obchodoch so zdravou výživou, cirkevných spolkoch a ďalších maloobchodoch a upozorňuje spotrebiteľov na problematické záležitosti pri produkcii banánov na trhu a to formou vzdelávacej činnosti alebo kampaní.

BIO a FAIR banány z UROCALu
Férové banány
Férové banány
Od roku 1998 predáva „Banafair“ banány od zväzu malých ekvádorských pestovateľov UROCAL. UROCAL je skratka miestneho názvu pre Regionálnu úniu zväzu hospodárov pobrežných regiónov Ekvádoru. Tieto farmárske rodiny patria k asi 5 000 maloroľníkom v krajine, ktorí dodávajú asi 60% celkovej produkcie banánov. Vzhľadom na lepšiu cenu a dlhodobú spoluprácu môže dochádzať k zlepšovaniu pracovných i životných podmienok malých producentov. Ďalším cieľom UROCALu je ekologizácia produkcie, čo znamená upustenie od používania jedovatých herbicídov a pesticídov pri pestovaní banánov. UROCAL produkuje bio-banány, ktoré sú certifikované podľa platnej legislatívy na kontrolovanú a certifikovanú ekologickú produkciu.

Časť „Banafair“ banánov pestuje 14 rodín z malého mestečka Las Palmas. Okrem jednej školy, kostola a stánku tu neexistuje žiadna infraštruktúra. Vybavenie rodín elektrickým prúdom, pitnou vodou a sanitárnym zariadením je veľmi rozmanité a nie vždy je zabezpečené. V súvislosti s hospodárskou krízou v Ekvádore a nízkymi cenami konvenčných výkupných cien znamená obchod s „Banafair“ často jediný stabilný príjem týchto rodín.

V Ekvádore existuje štátny systém, ktorý zaručuje minimálnu cenu banánov. Štát by tak mal farmárom zaručit minimálnu cenu 2,90USD za kartón. Exportné firmy sa však tohto nariadenia často nedržia a platia 1USD alebo aj menej za kartón. Farmári z UROCALu dostávajú od Banafair 5USD za krabicu banánov. Celkove to v ročnom priemere znamená pre producentov dvojnásobok alebo trojnásobok bežnej trhovej ceny. Naviac dostáva UROCAL 2USD za kartón (od tej istej spoločnosti) na výdavky spojené s prevádzkou združenia a na sociálne a environmentálne programy. Z týchto prostriedkov je v Las Palmas financovaný malý zdravotný program. Do programu o.i. patria: zriadenie malej lekárne, školenia o hygiene, zdravotnej starostlivosti a výžive, okamžité opatrenia pre zlepšenie pitnej vody a zriadenie obecnej zeleninovej záhrady. Na to je platený druhý učiteľ na miestnej škole.

Spravodlivá cena je efektívny nástroj na obranu proti nespravodlivým globálnym obchodným pravidlám. Umožňuje každému z nás prispievať k rozvoju novej solidárnej ekonomiky a udržateľnému rozvoju. Len škoda, že bio a fair banány na Slovensku ešte nedostať.

Renson Gonzales
Renson Gonzales, El Guabo, Ekvádor
Vďaka spravodlivému obchodu môžem pre nás postaviť dom“, Renson Benite González, 31 rokov, ženatý , dve deti, banánový roľník, Ekvádor






Hodnotenie: 86.6%, 3 hlasy Ako veľmi sa Vám páči tento článok? Dajte mu svoj hlas.

Klaudia MedalováOd roku 2001 pracuje v Centre environmentálnych aktivít ako koordinátor aktivít na podporu rozvoja ekologického poľnohospodárstva. Stála tiež pri zrode klubu priateľov ekologického poľnohospodárstva Klubu BIO PaPa v Trenčíne.

Diskusia: Spravodlivý obchod ...



    Pridať názor na článok





    BIO magazín

    Fair Trade
    Fair Trade - každým nákupom rozhodujeme o budúcej tvári sveta.
    Prispievame k jeho ničeniu, alebo spáse.



    Najčítanejšie v rubrike



    Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií