BIO spotrebiteľ

Vianočný stromček umelý alebo prírodný?

20.12.2005 09:59
Vianočné sviatky sú za dverami a s nimi sa opäť množia v médiách mýty o „ekologickosti“ umelých vianočných stromčekov, o tom, ako nám – ľuďom – bude príroda vďačná (a ako ekológovia budú chrochtať blahom), ak uprednostníme stromček umelý pred prírodným.
Dovoľte teda krátke zamyslenie: prírode je to vonkoncom jedno – tá tu bude aj po nás (prežije ľudí, ako prežila vek dinosaurov) a je jej ľahostajné, ako si my – ľudia – ničíme SVOJE životné prostredie.

A úprimne povedané – všetky výrobky z umelých hmôt (vrátane umelých vianočných stromčekov) sú typickým príkladom rozsiahleho devastovania prírodných zdrojov (umelé hmoty sa vyrábajú z ropy) a životného prostredia (škodliviny z dopravy ropných surovín či finálnych výrobkov, škodliviny vznikajúce pri výrobe stromčekov či škodliviny, ktoré sa môžu uvoľniť do ovzdušia či do podzemnej vody po „skončení životnosti umelého stromčeka“ – tj. až ho vyhodíte na skládku).

Predstavte si v porovnaní s tým prírodný smrečok alebo borovicu (nie ohrozenú jedľu!), s láskou pestovaný lesníkmi práve pre tento účel v hospodárskych lesoch. Výrub smrekov a borovíc v lesných porastoch na Považí, kde nie sú tieto dreviny pôvodné (napr. smrek patrí do hôr od výšky 800 m. n. m.) je dokonca viac ako žiadúci! Možno tieto stromčeky nie sú celkom dokonalých tvarov, ale zato VOŇAJÚ!

Takže prečo nie prírodný vianočný stromček? Iba ak pre pohodlie...





Hodnotenie: 80%, 1 hlas Ako veľmi sa Vám páči tento článok? Dajte mu svoj hlas.

Drahomír Stanopracuje ako riaditeľ Správy CHKO Biele Karpaty. Dlhé roky sa venuje praktickej ochrane prírody. Stál pri zrode občianskeho združenia Pre Prírodu.

Diskusia: Vianočný stromček umelý alebo ...

    Iná alternatíva

    (Sprostredkujem názor iného ekológa - s tým, že uvedený prístup je mi blízky.)
    J.N.


    Slnko sa vracia
    20.12.2005 | Juraj Lukáč |

    Venované kamarátke Zuzke Cvikovej, ktorá nás v nedeľu navždy opustila. Motto: „Kdyby se Kristus tisíckrát narodil v Betlémě, není nám to nic platné, jestliže se nezrodí v našich srdcích.“


    Opäť som tohto roku, už po stýkrát, dostal otázku: „ Aké sú podľa vás z ekologického hľadiska klady a zápory živých a umelých vianočných stromčekov?“

    Medzi nami sa totiž nachádza veľké množstvo priaznivcov „živých“ vianočných stromčekov a argumentujú predovšetkým tradíciou, ale i vôňou ihličia. Proti nim v debatách stoja presadzovatelia umelohmotných stromčekov. Nižšie náklady či dokonca ekológia sú ich hlavnými argumentačnými zbraňami.

    Myslím si, že možno by bolo treba začať tým, o čom sú Vianoce.

    Pre kresťanov je to sviatok narodenia Ježiša. Jeho narodenie symbolizuje nový život pre človeka, pretože vďaka jeho príchodu na svet, smrti a zmŕtvychvstaniu môže byť každý spasený a dosiahnuť večný život. Asi väčšina z nás vie, že tento kresťanský sviatok je prevzatá pohanská slávnosť, keď cirkev dala sviatkom zimného slnovratu, sláveného našimi predkami, kresťanský význam. Ale aj pre našich slovanských predkov to boli optimistické sviatky. A ten optimizmus, či kresťanský alebo staroslovanský, je pre mňa hlavným posolstvom Vianoc.

    Fascinuje ma, že na začiatku zimy, keď čas biedy a strádania ešte len začínal, sa ľudia dokázali radovať z prvých krokov vracajúceho sa slnka. Možno, že práve toto je tá vlastnosť, ktorá robí človeka človekom. Myslím si, že práve preto, že ľudia dokázali rozpoznať na premrznutých a zasnežených vetvičkách kvety novej jari, prežilo ľudstvo toľko zlého a je stále tu. Snáď práve to umenie vidieť za problémami svetlo jarných dní, snáď to umenie uvítať vracajúce sa slnko pri jeho prvých krokoch späť, dodávalo ľudom silu vydržať. Vydržať kruté zimy v drevených zruboch, vydržať roky neúrody, vydržať ďaleké cesty za hľadaním nového domova. Nech sa tomu hovorí zaťatosť alebo húževnatosť či prezieravosť alebo plané snenie, nemali by sme zabudnúť, že vždy je potrebné pozerať sa ďaleko dopredu. Rozpoznať v budúcnosti, čo nás čaká, tak ako to poznávali jednoduchí ľudia dávno pred nami. A nebáť sa v pravý čas osláviť návrat slnka, aj keď je ešte okolo hlboká a pochmúrna zimná noc.

    A s týmito vianočnými sviatkami, či kresťanskými alebo staroslovanskými, sa mylne spája dnes tak obľúbený vianočný stromček...

    Pre našich predkov, starých Slovanov, boli symbolom Vianoc v ich domovoch zelené vetvičky a chlieb Kračún. Kračún je starý názov slnovratových sviatkov a zelená čačina plnila pôvodne nie ozdobnú, ale ochrannú funkciu. Slovania ju strkali za dvere chlievov ako ochranu dobytka a za trámy v zrube ako ochranu celej rodiny.

    S príchodom kresťanstva na naše územie pribudli do rodín jasličky. A tak to bolo stovky rokov.

    Potom prišiel vianočný stromček ako preukázateľne nemecký meštiansky produkt. Objavil sa na území Nemecka súčasne s prvými holorubmi v sedemnástom storočí. Počas osemnásteho storočia sa tento zvyk rozšíril medzi vyššími nemeckými vrstvami. Počas devätnásteho storočia sa idea vyrúbanej jedličky ako pravého vianočného nemeckého symbolu začala šíriť aj do celého Rakúsko Uhorska. Slováci a Česi sa myšlienke vianočného stromčeka dlho bránili argumentovaním neslovanského pôvodu tohto zvyku. Po roku 1900 ale stromčeky definitívne vytlačili obľúbené kresťanské jasličky.

    Takže aký stromček? Pre mňa je odpoveď jasná. Žiaden.

    Oslavovať Vianoce, či už sme kresťania alebo máme iné vyznania, zbytočným zabíjaním akéhokoľvek života je popretím zmyslu tohto optimistického sviatku. Boj proti okolitej prírode a zbytočné zabíjanie je našej slovanskej morálke cudzie. Ak sme kresťania, vráťme do našich sŕdc Krista. Ostatní sa nebojme osláviť návrat slnka, aj keď je ešte okolo hlboká a pochmúrna zimná noc.

    A všetci si k tomu napečme chlieb Kračún.
    Slnko sa totiž vracia.
    Prajem všetkým krásne a požehnané vianočné sviatky.
    Jozef Neoral

    Vianočný stromček

    Mám Jozef pre Vás otazky: Je dobre, keď je vo Vatikáne vianočný stromček? Je dobre, keď je vianočný stromček v našom kostole a všetkých tých v ktorých som mal tu možnosť počas Vianoc navštíviť? ... alebo je to niečo zlé?
    Autor článku sa nezaoberal nejakou podstatou Vianoc, ale stromčekami a a ekologiou. Osobne si myslím, že aj keby cele Slovensko malo "živý" vianočný stromček, priroda by to zvládla, za predpokladu žeby sme jej vracali tolko, kolko nam dáva.
    Marián

    Ideál

    O Vatikán a katolícke kostoly sa veľmi nezaujímam, čo je podmienené mojím odlišným vierovyznaním. To však, myslím, má s podstatou veci málo spoločného. Vianočné stromčeky sú dnes takmer vo všetkých slovenských domácnostiach - bez ohľadu na to, či sa ich majitelia považujú za kresťanov alebo hoci za ateistov. Tento fakt tiež ukazuje, že stromčeková móda (alebo obyčaj) je o niečom inom než o pridŕžaní sa kresťanského učenia... Môžete mi, Marián, odpovedať, kde v Biblii sa píše niečo o potrebe rezať a zdobiť vianočné stromčeky? Vyslovil niečo o takejto potrebe Ježiš Kristus? Pokiaľ poznám evanjeliá (a čítal som ich všetky), Kristus svojím životom i slovami nabádal k oveľa podstatnejším a užitočnejším skutkom, než sú takéto povrchné okázalosti.
    Príroda naozaj zvládne veľa a prežije hoci aj sebazničenie ľudskej civilizácie. To však neznamená, že je múdre chcieť sa o tom silou-mocou presvedčiť, tak ako k tomu má sklon veľká časť ľudskej populácie.
    Nie je krajší a milší stromček rastúci pred domom, v parku alebo vo voľnej prírode, než schnúci, odumierajúci vo vykúrenej obývačke? Nie je šťastnejší kapor plávajúci v čistom rybníku než čakajúci vo vani na popravu? Nie je láskyplnejší človek milujúci živú prírodu za oknami, než ten, kto sa z nej snaží ukoristiť (a zabiť) čo najviac pre pocit osobného vlastníctva?
    Trvácne šťastie v detských dušiach a ohníky v očiach nezabezpečí sezónne prchavý lesk pominuteľných symbolov a konzumných darov, skôr pravé hodnoty, s ktorými by tie symboly a dary nemali byť v rozpore.
    Česť tým, ktorí ich hľadajú vo svojom vnútri, nie vo svojom majetku!
    Jozef Neoral

    Už sme celkom mimo

    To, že Ježiš neprikazoval rezať stromčeky neznamená, že to zakazoval! A čo viem, ľudia od sa nepamäti živia rybami. A Ježiš nebol výnimka.
    Marián

    O slobode

    Ak niečo nie je ani prikázané, ani zakázané, neznamená to, že je to vhodné a odporúčaniahodné. A nemusí to znamenať ani opak. Znamená to slobodu voľby. Slobodu, ktorá je oveľa náročnejšia než jasné smernice a jednoznačné argumenty. Slobodu, ktorej zodpovedné uchopenie a napĺňanie volá po zvažovaní globálneho kontextu, siahaní do hĺbky svedomia i cibrení zmyslu pre zdravú mieru.
    Neodsudzujem tých, čo kupujú vianočné stromčeky a zabíjajú zvieratá.
    Len poukazujem na existenciu inej alternatívy, to je všetko.
    Jozef Neoral



Čítať celú diskusiu k článku (11 príspevkov)   Pridať názor na článok





BIO magazín

Životné prostredie
popis



Najčítanejšie v rubrike



Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií