Medzi základných 8 práv patrí prístup k základným tovarom a službám, právo na bezpečnosť, na možnosť voľby, právo byť informovaný, obhajovať svoje záujmy, na nápravu, na spotrebiteľské vzdelávanie a právo zdravé životné prostredie. Ako tvorcovia stránky BIO spotrebiteľ sa hlásime k tomuto dňu a pripravili sme pre vás anketu, v ktorej môžete vyjadriť svoj názor na praktické (ne)napĺňanie Vašich základných spotrebiteľských práv.
História dňa spotrebiteľských práv je spojená s menom Johna F. Kennedyho a deklaráciou na ochranu práv spotrebiteľov z 15. marca 1962. Táto deklarácia obsahovala len štyri základné práva spotrebiteľov: právo na bezpečnosť, právo byť informovaný, právo vybrať si a právo byť vypočutý.
Vďaka strešnej organizácii Consumers International (federácia vyše 250 spotrebiteľských organizácií zo 120 krajín) boli v roku 1983 pridané ďalšie 4 práva (právo na uspokojenie základných potrieb, právo na nápravu, právo na spotrebiteľské vzdelávanie a právo na zdravé životné prostredie) a bol vyhlásený Svetový deň práv spotrebiteľov.
V roku 1985, na základe iniciatívy Medzinárodnej organizácie spotrebiteľských zväzov (IOCV), prijalo Valné zhromaždenie OSN smernice ku Svetovému dňu práv spotrebiteľov. Obsahujú principiálne východiská k ôsmim právam spotrebiteľov a zabezpečujú rámec pre posilnenie národných politík ochrany spotrebiteľa.
Iniciatívy spotrebiteľských organizácií pri príležitosti Svetového dňa práv spotrebiteľov koordinuje strešná organizácia Consumers International. Cieľom je dosiahnuť, aby všetky vlády - na medzinárodnej úrovni - dali právam spotrebiteľov vysokú prioritu.
Aktivity sa „točia“ okolo bežných spotrebiteľských záležitostí - jedlo, ktoré jeme, lieky, ktoré užívame alebo výrobky, ktoré používame v domácnosti. Ide ale aj o to upozorniť na neetické marketingové praktiky či vystavenie nebezpečným technológiám a výrobným postupom alebo zdôrazniť potrebu spotrebiteľskej legislatívy a jej dodržiavania. Aktivity môžu mať podobu pochodov a mítingov, seminárov a workshopov, vydávania letákov, publikácií, televíznych a rozhlasových programov.
Každý rok je tematicky zameraný na niektorú „horúcu“ tému, napr. v roku 2005 to bolo „NIE“ geneticky modifikovaných organizmom. Spotrebiteľské organizácie požadovali, aby vlády dodržiavali medzinárodné bezpečnostné štandardy, prijali legislatívu na označovanie potravín s GMO a dohody o zodpovednosti za možné škody spôsobené GMO.
Julian Edwards, generálny riaditeľ Consumers Interantional: „Chceme dosiahnuť, aby boli všetky potraviny obsahujúce GMO podrobené vedeckým, nezávislým testom a presne a jasne označené. Chceme, aby si všetci spotrebitelia mohli v obchodoch vybrať potraviny bez GMO, ak také uprednostňujú.“
Svetový deň práv spotrebiteľov v roku 2006 je zameraný na udržateľný prístup k zdrojom energie pre všetkých.
Prístup ku zdrojom energie je kľúčový pre verejné blaho a spokojnosť spotrebiteľov. Uspokojenie základných potrieb je, koniec koncov, jedným zo základných práv spotrebiteľov. Avšak súčasný stav je taký, že sme nedokázali prísť s riešením pre takmer dve miliardy ľudí, ktorí nemajú prístup k elektrine. Zároveň, obstarávanie energie, neudržateľná spotreba a jej dopad na budúcnosť planéty, je jednou z najväčších výziev, pred akými stojíme.
Zdroje:
Svetový deň ochrany spotrebiteľských práv
What is World Consumer Rights Day?
About World Consumer Rights Day?
Energy: Sustainable Access For All (World Consumers Rights Day, 15 March, 2006)
Odkazy:
Nezakrývajme si oči
Právna ochrana spotrebiteľa v EÚ
Desať základných princípov ochrany spotrebiteľov v EÚ
Labyrint – Spotrebiteľská poradňa TA3
Poznáte svoje práva spotrebiteľa? Máte pocit, že sú v praxi napĺňané? Hlasujte v ankete.
Uveďte 1 konkrétny príklad, ako Vaše spotrebiteľské práva nie sú napĺňané (ak máte pocit, že nie su).
Čítať celú diskusiu k článku (9 príspevkov) Pridať názor na článok