Môže podporovať predstavivosť, môže byť základom pre tímovú prácu. Na školskom dvore sa môžu deti učiť pomocou práce, ktorá pre nich predstavuje hru, môžu vidieť veci a javy na vlastné oči, môžu sa učiť skúmaním, pokusmi. Oboznamovaním sa s niektorými témami môžu rozvíjať schopnosti rozhodovania sa v prostredí, v ktorom môžu priamo vidieť dôsledky svojich rozhodnutí.
Pre tých, ktorí chcú zmeniť svoj školský pozemok, pripravilo
občianske združenie SOSNA tréning UMENIE ŠKOLSKÝCH BIOZÁHRAD.
Zámerom programu je
- ukázať možnosti premeny školských dvorov pre ich využitie vo výchove a vzdelávaní,
- vytvoriť dizajn školského pozemku tak, aby v ňom bola zohľadnená vízia detí a učiteľov,
- vtiahnuť deti, pedagógov školy a miestu komunitu do tvorby biozáhrady,
- využiť umenie ako prostriedok pre harmonizáciu miesta a ľudí, ktorí ho navštevujú,
- vytvoriť miesto, kde sa ľudia budú radi stretávať a na ktorom budú mať možnosť a chuť aj oddychovať.
Aktivity s učebnými pomôckami
Obsah tréningu:
- princípy dobrého dizajnu školského pozemku
- metodika prípravy ekoplochy
- princípy výberu rastlín pre konkrétne podmienky,
- využitie témy vo vyučovacom procese,
- realizácia vybraných prvkov ekoplochy na pozemku
- jazierko, bylinná špirála,
- živé ploty a vertikálna zeleň, vŕbové stavby,
- kľúčové dierky na efektívne biopestovanie,
- bylinkový labyrint s miestom na relaxáciu, aj školské oslavy,
- malá biozáhradka,
- divočina - časť pre základ biologickej rozmanitosti,
- umenie: mozaiky, sochy, tvorba z prírodného materiálu, ktorá vystihne duch a atmosféru miesta
Pre koho je tréning určený:
pre všetkých, ktorí majú záujem zlepšiť svoje praktické zručnosti a získať nové skúsenosti vo využívaní školských dvorov ako funkčných, krásnych a harmonických miest, ktoré budú slúžiť pre výchovu a vzdelávanie .
Bylinná špirála
Odmena po práci
Prečo je pre Vás účasť na tréningu užitočná:
- získate metodickú pomoc a metodickú príručku k téme,
- zoznámite sa s učebnými pomôckami, ktoré vám pomôžu na školách realizovať dizajn školského pozemku ako ekoplochy,
- vyskúšate si v praxi vybudovať niektoré prvky dizajnu a umelecké záhradné dielka
- budete mať možnosť konzultovať svoje dizajny školských pozemkov,
- oboznámite sa s princípmi permakultúry a jej využitím vo vyučovaní,
- získate informácie o ďalšej environmentálnej literatúre, organizáciách a zaujímavých projektoch.
Viac infomácii nájdete na stránke
o.z. SOSNA.
Silvia Szabóová
Pracuje v o.z. SOSNA ako manažér vzdelávacích programov v oblasti
environmentálnej výchovya komunitných projektov na vidieku. Zaoberá sa aj
permakultúrou a biozáhradami, vo svojej práci spája environmentalistiku,
psychológiu a umenie.