Kampaň Make Poverty History alebo Svet bez chudoby vyvrcholila v roku 2005 svojím tretím dňom (10. december). Tematicky sa viazal k problematike fair trade. Najmä mladým ľudom, ktorí sa prišli pozrieť na kampaň, nebolo jasné, prečo vieme o fair trade na Slovensku stále tak málo.
Symbolicky prestrihnutá biela stuha s anglickým nápisom Make Poverty History. V Nultom priestore A4 sa začala medzinárodná kampaň Svet bez chudoby. Brána sa otvorila pre tých, ktorí chceli vedieť viac o tom, v akom stave je svet v boji s extrémnou chudobou a čo znamená spravodlivý obchod. Kampaň preto, aby k politikom na rokovaniach WTO v Hong Kongu, držiacim v rukách moc zmeniť obchodné podmienky za tie spravodlivejšie, došiel hlas od národných kampaní.
Slováci v Afrike
Maroš Čaučík ako predseda Platformy MVRO ľuďom v krátkosti priblížil Miléniové rozvojové ciele v znení Miléniovej deklarácie OSN, kampaň im však ukázala osem cieľov v omnoho konkrétnejšej podobe. Namiesto slovenských celebrít fotografka Jana Mináriková nafotila slovenských dobrovoľníkov, ktorí v Afrike strávili cez program ASA/GLEN pár mesiacov. Idea nafotiť ľudí, ktorí sa rozhodli z vlastnej vôle meniť svet chudoby oslovila 26 ročnú Zuzanu zo Žiliny: „Popri fair trade ma asi najviac zaujali mladí, čo boli v Afrike. Tak o tomto by sa malo hovoriť rozhodne viac.“
Koho zaujíma fair trade
Šéfka britskej NGO Oxfam International Celine Charveriatová pred začatím rokovaní WTO povedala, že čas sa na dosiahnutie výhodnej dohody pre chudobných sa kráti. Európski a americkí politici sa musia prestať zbavovať viny a hádzať ju na plecia neznámeho tretieho vinníka. Najväčším prekvapením organizátorov kampane bolo množstvo mladých tlačiacich sa v sále. Maroš Čaučík v tom vidí veľký potenciál a budúcnosť fair trade: „Oni sú tí, ktorí budú nielen kupovať takéto výrobky, ale sa aj zasadzovať za princípy fair trade.“
O férovom obchode
Fair trade je jedným z miléniových cieľov. Diskusia sa teda od slovenských dobrovoľníkov pohla smerom k podstate spravodlivého obchodu. Reportér z rádia Expres nám niekoľko dní po kampani povedal: „Pre mňa bola celá táto kampaň veľkou motiváciou. Keďže som pochopil ako funguje fair trade, vykašľal som sa na veľké obchodné reťazce a vianočné darčeky som bol nakupovať práve vo fair trade obchodoch.“
Tanec nad slová
Skvelú bodku odtancovali za Kampaňou mladí tanečníci z Ateliéru Dvorana VŠMU. Práve z ich silného pohybového prevedenia myšlienky o fair trade bolo cítiť bolestivé emócie, ktoré sa za skutočným ľudským životom v dôsledku nespravodlivých obchodných podmienok skrývajú. No vízie a ideály, ktoré chápu práve mladí, sa z nepochopiteľných dôvodov ocitajú na okraji záujmu. Business verzus ľudskosť. Záverečný výstup z rokovaní WTO zhrnul hovorca najrozsiahlejšej svetovej aliancie v boji proti chudobe G-CAP Kumi Naidoo: „Bohaté krajiny podviedli v Hong Kongu chudobný svet pózovaním a hašterením sa. Dali zelenú pokračovaniu nespravodlivostí vo svetovom obchode. Predali tak základné životné podmienky miliónov chudobných žien a mužov, ktorí sa snažia nájsť lepšiu budúcnosť pre seba a pre svoje deti.“
Šatka pre premiéra
„Liberalizácia má samozrejme aj svetlé stránky,“ píše Martin Khor pre World Economy and Development. „Nárast exportu prináša viac pracovných miest a príjmov. Lenže nie všetky krajiny majú takú produkciu, aby sa efektívne chopili tejto príležitosti a profitovali z nej. Taktiež ostávajú niektoré zahraničné trhy zablokované. Takže, v konečnom dôsledku sú tu krajiny, ktoré zo systému profitujú (veľmi profitujú), kým šance iných sú limitované alebo neexistujú. Na WTO boli v hre obe a to v podobe: jednak strachu zo straty v dôsledku importu a na druhej strane lákadlo zvyšovania exportov na trhy iných.
Počas kampane množstvo mladých ľudí podpísalo symbolickú bielu plachtu svojím menom. Má byť doručená premiérovi Mikulášovi Dzurindovi. Títo ľudia chápu potreby tých najchudobnejších a aj to, že zodpovednosť za svetový vývoj nesieme istou mierou všetci. A navyše podľa počtu zúčastnených na kampani si dovolím povedať, že solidárnosť a záujem o otázky nechýba ani v našej krajine. Ich záujem o globálnu kampaň Svet bez chudoby vyvracia ďalší mýtus médií (aj) na Slovensku o tom, že Slovákov rozvojová problematika nezaujíma.
Súvisiaci článok:
Kampaň Make Poverty History alebo SVET BEZ CHUDOBY 2005