1) Priemyselné poľnohospodárstvo vs. malí producenti
Priemyselné poľnohospodárstvo agresívne stavia samo seba ako jediné riešenie pre nakŕmenie rastúcej svetovej populácie. Nanešťastie sa však nestará o kŕmenie sveta, ale o zvýšenie zisku produkovaním komodít pre ktorýkoľvek globálny trh, ktorý ponúkne najviac. To je dôvod, prečo 1 miliarda ľudí hladuje – hoci máme dosť jedla na nakŕmenie 1,5 miliardy ľudí navyše. „Kostrou“, zaisťujúcou dostatok potravín pre rastúcu populáciu, je sieť 3 miliárd malých producentov. Títo farmári, rybári a pastieri kŕmia 70% svetovej populácie.
Zdroj: „We Need Food Security“, Denise Godinho, IFOAM, BioFach magazín 2011
2) Regionálne vs. dovážané produkty
Bio je dnes dostupné takmer všade, no plné pokrytie dopytu je stále ešte ďaleko. Pozitívnym trendom je, že, spotrebiteľ čoraz viac prihliada aj na pridanú hodnotu regionálnych, fair a sezónnych produktov. Domáca spotreba je nielen šetrná k životnému prostrediu, no tiež vytvára a udržiava pracovné miesta. „Naše posledné kalkulácie ukazujú, že keby sa kupovalo o 30% viac produktov z Rakúska namiesto privezeného tovaru, hrubý domáci produkt by sa zvýšil o cca 3,2 miliárd eur za rok, pričom by sa vytvorilo asi 30 000 nových pracovných pozícii,“ vysvetľuje Prof. Friedrich Schneider z Univerzity Johannesa Keplera v Linzi.
Zdroj: „First Choice: Regional“, BioFach magazín 2011
3) Svetový hlad vs. obezita
862 miliónov ľudí na svete je hladných, 2 miliardy sú podvýživené, zatiaľ čo takmer tretina Američanov je klinicky obézna. Ročne sa v USA skonzumuje 36 miliónov ton mäsa, vyprodukovaného za pomoci hormónov, antibiotík a 10 miliónov ton chemických hnojív.
„Ak by sme obmedzili našu konzumáciu mäsa – ideálne bio mäsa – na 1-krát týždenne, mohli by sme znížiť uhlíkovú stopu poľnohospodárstva až o 80%,“ povedal profesor Hans Joachim Schnellnhuber v rozhovore s redaktormi BioFachu 2011.
Zdroje: „Crisis escalates“- Dr. Alexander Gerber, „Decide on Organic“, „Heed Natural Cycles“ , BioFach magazín 2011
4) Ekonomická kríza vs. rastúca popularita bio
Dôsledky americkej ekonomickej krízy sú zrejmé aj na trhu s bioproduktmi. Zákazníci častejšie siahajú po lacnejších, privátnych značkách biopotravín. Na druhej strane, pre stále viac obyvateľov USA sa zdravie stáva prioritou. Spotrebiteľský prieskum ukázal, že v roku 2009 vyše 70% domácností s deťmi kupovalo občas biopotraviny a 60% rodín viac varilo doma.
Prvá dáma USA, Michelle Obama, ide príkladom. S pomocou školákov pestuje zeleninu v záhrade Bieleho domu a propaguje ekologické pestovanie i zdravú výživu.
Napriek ekonomickému poklesu vzrástol trh s bio a prírodnými produktmi za rok 2009 o 5,3% na 26 biliónov USD.
Zdroj: „Decide on Organic“, BioFach magazín 2011
5) Nárast BIO vo svete vs. obraz značky BIO na Slovensku
Ekologicky obhospodarovaná pôda v Európe sa rozšírila takmer o 0,7 milióna hektárov, čím dosiahla rozlohu takmer 9 miliónov hektárov. Nárast nad 10% zaznamenali napr. Rumunsko, Španielsko, Švédsko, ale aj Česká republika (17%). Príkladnou krajinou je Rakúsko, kde bolo v roku 2010 asi 20% poľnohospodárskej pôdy využívanej ekologicky a obrat s biopotravinami predstavuje 8% celkového trhu s potravinami.
Zdroj: „Organic is Convincing – Worldwide“ , BioFach magazín 2011
Svetové štatistiky rok čo rok poukazujú na globálny rozvoj ekologického poľnohospodárstva, ktoré spotrebitelia uprednostňujú ako cestu k trvalo udržateľnému rozvoju, k ochrane životného prostredia a k zdravšej populácii.
Napriek tomu naše médiá neraz označujú BIO ako „podfuk“ či „módnu záležitosť.“ S podobnými postojmi k biopotravinám sa často stretávam aj vo svojom okolí. Ekologické poľnohospodárstvo na Slovensku je stále v zajatí pochybností, čo dokazujú i viaceré titulky článkov lifestylových časopisov (napr.: „Bioživot – mýtus, nebo spása?“ „Je BIO len hystéria?“ „Biomóda útočí! Jsou to vyhozené peníze?“).
Možnosť voľby
Je určite dôležité stavať sa kriticky k novým systémom a značeniam. Prečo však na Slovensku ešte vždy pochybujeme o biopotravinách, ktoré sú uznávané vo všetkých vyspelých krajinách? Nech je to akokoľvek, sloboda človeka (a spotrebiteľa) spočíva práve v jeho možnosti voľby. A tak je iba na nás, aby sme volili - ako medzi informáciami, tak aj medzi potravinami... :-)
BioFach 2011
BioFach sa koná v Norimbergu v dňoch 16.-19. február 2011. Základné informácie o veľtrhu nájdete na webovej stránke veľtrhu BioFach. Na BioFach organizuje zájazd Zväz Ekotrend Slovakia.
Zdroj: www.eve-magazin.de