Rozprávky
čriepky strateného bájoslovia
21.02.2006 08:10Rozprávky tvoria popri jazykovede, histórii a archeológii hlavný zdroj poznania spôsobu života a vnímania sveta našich predkov.
1. Význam mýtu v rozprávke
Najstaršia vrstva rozprávok zachováva veľmi veľa prvkov mýtu. Nie je celkom presné nazývať mýtus prejavom primitívneho štádia myslenia a naivity ľudí, ako sa uvádza v niektorých definíciách tohto pojmu. Naopak, je to iný spôsob vnímania sveta, obraznejší, všeoživujúci, ktorý vzniká z bezprostredných zážitkov a duševného života človeka. A veľakrát až zarážajúco výstižne a pritom umelecky krásne opisuje určitý jav, zákonitosť. Význam prvkov mýtu v ľudovej próze je neoceniteľný okrem iného v tom, že nám približuje vnímanie sveta, človeka, spoločnosti, prírody tak, ako vzniklo v našom kultúrnom priestore.
2. Pôvodný, predkresťanský obsah najstaršej vrstvy rozprávok
Kresťanstvo a kresťanská kultúra je už v dnešnej dobe trvalou súčasťou našej kultúry, ale svojím pôvodom je (až na pravzory a symboly spoločné väčšine kultúr sveta) cudzia a preto pri najstarších zachovaných vrstvách musíme oddeliť kresťanský obsah od nekresťanského, pôvodného. Ľahko je rozpoznateľný tam, kde zjavne protirečí kresťanskej vierouke a teológii. Na druhej strane je pravda, že za takú dlhú dobu prítomnosti kresťanstva dochádza k určitým transformáciám, avšak pokiaľ sa jedná o staršiu rozprávku, tu aktualizácia prvkov mimojazykovej skutočnosti (prítomnosť kňaza, sviatosť krstu či kostol v príbehu) málokedy narúša neobyčajnú konzervatívnosť určitých základných predstáv. Tieto predstavy majú naše rozprávky spoločné nielen s ostatnými slovanskými rozprávkami, ale ich obdobu nachádzame aj v dokladoch od iných indoeurópskych národov (Sudičky a Moiry, slncový kôň a voz boha Hélia ťahaný koňmi, Hadogašpar a Eros a Psyché atď), mnohokrát sa môže jednať o spoločný indoeurópsky základ.
3. Nadprirodzené bytosti v rozprávkach
Tzv. čarovné rozprávky a démonologické povesti sa pokladajú za najstarší prejav ľudovej prózy a práve tu sa stretávame so svetom našich predkov, ktorý sa len tak hemžil bytosťami rôzneho druhu. Animizmus a animatizmus, teda oživenie celého tvorstva sa premietlo do úžasnej pestrosti slovanskej démonolatrie - bytostí nižšieho rádu oživujúce prírodné zákony a sily, tak zoomorfné ako i antropomorfné. Bežne v rozprávkach nájdeme pradávne spájanie javu, veci s príslušným božstvom, svätosťou (vír vzduchu je zároveň Víchoricou, zemetrasenie obávaným Zemotrasom atď.) Objavujú sa aj odkazy na vyššie božstvá. Napr. i v úvodných vetách rozprávok: „Dávno, pradávno, ešte za starých bohov/za Paroma boha...“ Alebo hádam v osobe Kráľa času na sklenom vrchu, či v podobe vševedúceho Slnca (slnečné božstvo Svarožič/Dažbog). Hojné je zastúpenie bytostí prírodných živlov (zemské: Kovlad, Runa, ľudíky, had-strážca pokladu; vodné: víly, vodníci/topelci; vzdušné: meluzína, oblačník, chmárnik; ohnivé: zmok...), duchovia času (mesiačikovia, poludnica...), bytosti osudu (Sudičky, Starec, čo v Sitne číta z knihy osudu..., Smrť), ľudia s nadprirodzenými schopnosťami a tzv. revenanti (striga, černokňažník, veštec, upír, vlkolak, svetlonos... Pri mŕtvych treba spomenúť aj manistické prvky kultu predkov: dievča chodí plakať na hrob svojej matky, aby jej pomohla a pod.), no a samozrejme najčastejší predstavitelia sily odporu, zla: draky, šarkany a ježibaby. Tieto bytosti prirodzene majú schopnosť pôsobiť na ľudí
a okolie a ľudia sa s týmito bytosťami stýkajú, tieto im buď pomáhajú alebo ich ľudia musia ovládnuť, poraziť.
4. Prejavy pôvodného kultu a spôsobu života
Vzhľadom na starobylosť najkonzervatívnejšej vrstvy rozprávok nás neprekvapí, že v nich máme odkazy na dávny spôsob života a usporiadania spoločnosti. Sem môžeme zaradiť napríklad stopy po pôvodných duchovných predstaviteľov spoločnosti (žreci, kňazi, vedmy a i.). Ukážkovým príkladom je rozprávka Slncový kôň, kedy v čase núdze pomôže veštec, ktorý má, zdá sa, čestné postavenie v spoločnosti. Neskorší stav spoločnosti určite prispel k odsunu mudrcov, veštcov, vediem a múdrych stareniek do lesov a zastrčených chalúpok, ale napriek tomu v súlade s predkresťanskou dobou takmer vždy vyhľadáva hrdina v čarovných rozprávkach ich radu a nie radu farára. Nájdeme aj odkazy na pôvodne svätyne (kráľovskí rodičia sa modlia pod lipami, aby sa im narodilo dieťa, tak ako sa kedysi viedli obrady a ľudia sa modlili v posvätných hájoch). Starý kult zvierat, stromov a rastlín presvitá v podobe hlavnej bytosti zvieracieho rodu (napr. Hadí kráľ), ktorá má moc nad jednotlivými príslušníkmi druhu, ak si ju hrdina na svoju stranu prikloní, tak mu pomáhajú všetky hady, ryby, medvede, mravce..., ďalej lesní a vegetační démoni (bohynky, divožienky), čarovná moc niektorých rastlín atď. V neposlednom rade dopĺňa starobylý ráz aj výber vlastných mien. Do 14.-15. storočia ľudia bežne používali osobné mená so slovenským-slovanským základom, v dobe pred deviatym storočím takmer výlučne. Aj v rozprávkach nájdeme popri už novších neslovenských menách - Janíkovi, Maťkovi či Aničke občas aj meno pôvodné (Dražko, Víťazko, Ľudmila, Vratko...), v rozprávke O dvanástich mesiačikoch zasa pôvodné názvy mesiacov (Lipeň, Brezeň, Sečeň), ktoré sa v slovenčine dnes už nepoužívajú na rozdiel od češtiny, poľštiny, ukrajinčiny, chorvátčiny, bieloruštiny a čiastočne aj lužickej srbčiny a slovinčiny.
Rozprávky tvoria popri jazykovede, histórii a archeológii hlavný zdroj poznania spôsobu života a vnímania sveta našich predkov. Musíme však dodať, že s ním treba zaobchádzať veľmi opatrne, pretože sa mnohokrát prekrývajú prvky predkresťanské, pôvodné s prvkami novšími. Napriek tomu v rozprávkach vieme nájsť prvky z najstaršej vrstvy našej kultúry. Tá nás síce spája so slovanskými a indoeurópskymi príbuznými, ale zároveň je vlastná iba našej kultúre, nášmu vnímaniu sveta a teda jedinečná. Nanešťastie sú to iba čriepky, ktoré sa dochovali z predpokladanej mytológie Slovanov na našom území.
( úryvky z pripravovanej knižky )
Hodnotenie: 100%, 3 hlasy Ako veľmi sa Vám páči tento článok? Dajte mu svoj hlas.

Bohdan Dobroslav Ulašin
od strednej školy sa venuje jazykovede a slovanskej kultúre. Usporadúva besedy a vystúpenia pre ZŠ zamerané na spoznávanie našej kultúry, so školákmi v Hrnčiarovciach nad Parnou obnovuje pôvodné sviatky (dožinky, vynášanie Moreny...). Práve vydal knižočku Cudzie mená v preklade alebo čo má spoločné Lucia so Svetlanou.
Diskusia: Rozprávky ...
Slovania - Rozpravky
Vdaka za temu, ktora priblizuje zivot Slovanov, nasich predkov. Vacsinou sa popularizuje mytologia Rimanov a Grekov. Je potrebne poznat nase dejiny, baje, predstavy nasich prarodicov.Su nadherne. Je vsak malo tvorcov a spisovatelov, ktori sa nasej historii venuju.
Ada
Pridať názor na článok
Najčítanejšie v rubrike
