BIO spotrebiteľ

Biomimikry vo vzdelávaní – učíme sa od prírody II

14.02.2022 07:45
Biomimikry sú novým spôsobom myslenia, či už v oblasti udržateľnosti alebo vo svete vynálezov. Vďaka medzinárodným projektom sa prístup biomimikry – učenia sa od prírody a napodobňovania toho, ako príroda funguje - dostáva aj do škôl na Slovensku.

Projekt BioLearning for the Future od októbra 2021 realizuje Centrum environmentálnych aktivít v Trenčíne a pozýva pedagógov k spolupráci pri vývoji a testovaní vzdelávacích aktivít. Do októbra 2024 vzniknú nové učebné materiály a počas Biomimikry dňa si inovatívny koncept vzdelávania formou pútavých „výskumníckych“ aktivít budú môcť vyskúšať žiaci naprieč celým Slovenskom.

Čo znamená pojem biomimikry?

Biomimikry je prax učenia sa od prírody a napodobňovania úspešných stratégií prírodných organizmov pri navrhovaní materiálov, tvarov, procesov a celých systémov tak, aby boli čo najviac šetrné k životnému prostrediu.. Pozerá sa na prírodu ako na študijnú knihu, z ktorej sa môžeme naučiť vytvárať veci trvalo udržateľným spôsobom, inými slovami ako na „technologickú príručku“.

A hoci je biomimikry pomerne mladý odbor, prináša revolučné prístupy v tom, ako môžeme vytvoriť odolnejší, obnovy-schopný a krajší svet. Zástupcovia rôznych vedných odborov sa naučili sadnúť si za jeden stôl a spolu hľadať odpoveď na otázku: „Ako to rieši príroda?“ Na stránke https://asknature.org/innovations/ nájdete 220 inovácií v 20 oblastiach života.

Súčasné prístupy k udržateľnosti nie sú dostatočne efektívne, ani rýchle . V turbulentných časoch klimatickej núdze a straty biodiverzity prináša biomimikry potrebnú novú víziu a nádej, že ľudstvo sa naučí žiť v harmónii s prírodou, v rámci limitov Zeme.

Ďatel ako učiteľ
Ďatel ako učiteľ foto: Klaudia Medalová

Projekt BioLearning učí pýtať sa prírody

V krajinách strednej Európy je biomimikry úplne novým prístupom vo vzdelávaniu k udržateľnosti, ale v Holandsku a USA už majú v tejto oblasti veľa skúseností, ktoré sa vďaka spoločným projektom môžu dostať aj k nám na Slovensko.

Projekt BioLearning for the Future (BLF) – Smart by Nature (II) má za cieľ inšpirovať mladých ľudí, aby sa na prírodu pozerali nielen ako na zdroj krásy a surovín, ale aj ako na zdroj inovácií pre udržateľnú budúcnosť. V čase, kedy hľadáme kreatívne riešenia problémov a inovácie, neexistuje lepší učiteľ ako príroda, ktorá našla spôsoby, ako vyriešiť takmer každú výzvu, ktorej ľudstvo čelí. Vzdelávacie aktivity budú podnecovať záujem o prírodovedné skúmanie a zvedavosť, jednu z kľúčových zložiek biomimikry.

Projekt BLF priamo nadväzuje na project Learning from Nature – Biomimicry in Education (I), ktorý bol ukončený v októbri 2021. Výsledkom bolo 22 vzdelávacích modulov na tému biomimikry pre žiakov vo veku 12-16 rokov, ktoré sú voľne dostupné na stiahnutie na webovej stránke www.biolearn.eu. Počas projektových aktivít sa ukázalo, že učitelia sú veľmi otvorení tomuto novému prístupu a potrebujú viac metodických materiálov v národných jazykoch. Nadväzujúci project BioLearning for the Future – Smart by Nature doplní chýbajúci teoretický základ biomimikry a krátke aktivity pre mladších žiakov, ktoré ich pútavým spôsobom vtiahnu do sveta vedy a bio-inšpirovaných inovácií.

Článok o konferencii pre pedagógov

Video z konferencie

Ponuka pre pedagógov: Ak vás koncept biomimikry zaujal a chcete sa pridať ku školám, ktoré budú pri vývoji a testovaní vzdelávacích aktivít, napíšte nám prosím na cea@cea.sk.

Informácie o projekte

Názov projektu: Biolearning for the Future – Smart by Nature Nature
Krátky názov:
Biolearning for the Future (BLF)

Trvanie projektu: 11/2021 – 10/2024

Partneri:

  • Magosfa Alapítvány – Maďarsko
  • SEVER – ČR
  • Stichting biomimicry NL (BNL) – Holandsko
  • The Center for Learning with Nature (LWN) – U.S.A.
  • Wild Awake – UK
  • Centrum environmentálnych aktivít (CEA) - Slovensko

Cieľ projektu:

  • Inšpirovať a motivovať mladých ľudí, aby prírodu vnímali ako zdroj života, materiálov, krásy, aj ako zdroj učenia sa pre udržateľnú budúcnosť, ako zdroj bio-inšpirácií.

Cieľové skupiny:

  • Pedagógovia
  • Žiaci vo veku 9-12 rokov

Zapojené pilotné školy:

  • Základná škola Mládežnícka, Púchov
  • Súkromná základná škola, Nová Dubnica
  • Základná škola, Lehota pod Vtáčnikom
  • Gymnázium M.R. Štefánika, Nové Mesto nad Váhom
  • Gymnázium Jána Adama Raymana, Prešov

Práca s pilotnými školami

  • participácia pri navrhovaní a testovaní vzdelávacích aktivít
  • príležitosť pre odborný rast pedagógov v oblasti bio-inšpirovaného vzdelávania

Aktivita 1: vytvorenie vzdelávacích aktivít

  • téma – biomimikry
  • online platforma, materiály na stiahnutie (bez tlače)
  • základom bude 20 ukážkových príkladov biomimikry a bio-inšpirovaného dizajnu
  • na príklady budú nadväzovať krátke aktivity pre výučbu v triede aj vonku – učíme sa od prírody zvládať výzvy pre udržateľný život
  • kartová hra pre žiakov na skúmanie príkladov biomimikry
  • vzdelávacie boxy s pomôckami pre aktivity
  • prispeje každý partner
  • v piatich jazykoch
  • testované v  3-5 školách v krajinách SK, CZ, HU, NL
  • snaha šíriť udržateľný spôsob života
  • podpora interdisciplinárneho vzdelávania medzi STEM a biomimikry

Aktivita 2: študijná cesta 

  • do Holandska,  pozývajúca organizácia BNL (apríl 2023)
  • 5 učiteľov z každej krajiny 
  • z pilotných škôl
  • kritérium: pripravenosť
  • zaradiť tému biomimikry do vyučovania

Aktivita 3: Biomimikry deň

  • jeden až viac-denné podujatie na školách (5-6/2023)
  • popularizácia biomimikry formou zážitkového vzdelávania
  • zaškolenie pedagógov
  • registrácia škôl na webovej stránke

Aktivita 4: Medzinárodná online konferencia

  • na konci projektu (9-10/2024)
  • pre učiteľov a zainteresované strany
  • o výsledkoch
  • predstavenie vzdelávacích materiálov a prístupu bio-inšpirovaného vzdelávania

Stretnutia partnerov

  • v krajinách zapojených do projektu z EU                                                
  • spojené s tvorbou vzdelávacích materiálov





Hodnotenie: 86.6%, 3 hlasy Ako veľmi sa Vám páči tento článok? Dajte mu svoj hlas.

Klaudia MedalováOd roku 2001 pracuje v Centre environmentálnych aktivít ako koordinátor aktivít na podporu rozvoja ekologického poľnohospodárstva. Stála tiež pri zrode klubu priateľov ekologického poľnohospodárstva Klubu BIO PaPa v Trenčíne.

Diskusia: Biomimikry vo vzdelávaní – učíme sa od ...



    Pridať názor na článok





    BIO magazín

    BIO magazín
    Magazín BIO spotrebiteľa



    Najčítanejšie v rubrike



    Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií