BIO spotrebiteľ

Satish Kumar: Je na čase oslobodiť sa od posadnutosti módou a nakupovaním

23.02.2016 16:01
Žijeme v dobe reklamy, dokonalého vzhľadu a módy. Nový mobil, robotický vysávač, módne hity na každú sezónu... Nechávame sa unášať na vlne konzumerizmu, ale robí nás to šťastnými?

Keď na svetovom ekonomickom fóre v Davose prezident Juhoafrickej republiky Thabo Mbeki hovoril o svojom sne pre krajinu, kde každý bude môcť vlastniť autá, počítače a televízory, Satish Kumar mu položil otázku:

“Ak by ľudia z Juhoafrickej republiky, Brazílie, Číny, Indie a zvyšku sveta mali vlastniť počítače, autá a najmodernejšie oblečenie, tak ako Európania a Američania, potom budeme potrebovať zdroje zo štyroch planét, ale my máme len jednu. Nie je na čase, aby sa Európania a Američania oslobodili od posadnutosti módou a spotrebným tovarom, než by mali Indovia, Afričania a Číňania ašpirovať na rozhadzovačný životný štýl Západu? Nemôžeme ho nahradiť životným štýlom elegantnej jednoduchosti, ktorý je to opodstatnený, férový a udržateľný?“

Po chvíli mrazivého ticha v sále a krátkom zamyslení Thabo Mbeki odvetil:

„Nemôžeme otočiť hodiny späť k rovnostárskej, pastorálnej minulosti, žijeme vo veku moderných technológií, pokroku a rozvoja. Nemôžeme našim ľuďom odoprieť radosť z pohodlia a vymožeností, ktoré  Európania a Američania považujú za samozrejmosť. Ja chcem priniesť vysokú životnú úroveň našim ľuďom v Juhoafrickej republike a som si istý, že vlády v Indii a Južnej Amerike chcú urobiť to isté. Existujúce zdroje na to hravo vystačia”.

Na Fóre nebola príležitosť pokračovať v debate, ale dva protichodné svetonázory boli každému zrejmé.

Satish Kumar
Satish Kumar foto: James Hill pre Resurgence

Elegantná jednoduchosť

JEDNODUCHOSŤ je súčasť „večnej pravdy“, hlásanej mnohými veľkými mysliteľmi a vizionármi. Hoci si niekedy ľudia pod pojmom jednoduchosť predstavujú asketický životný štýl, z pohľadu Satisha Kumara je myslená inak. Jednoduchosť ako pozitívna vlastnosť. Keď sú veci jednoduché, sú dobre urobené, vydržia nekonečne, sú vyrobené s radosťou a dávajú radosť, keď ich používame. Bol to E.F. Schumacher, kto povedal:

„Ktorýkoľvek blázon dokáže veci skomplikovať, ale len génius ich dokáže urobiť jednoducho“.

„Jednoduchosť si vyžaduje menej ega a viac predstavivosti, menej zložitosti a viac tvorivosti, menej pôvabu a viac vďaky, menej pozornosti vzhľadu a viac pozornosti podstate.

Životný štýl diktovaný módnymi trendmi a nakupovaním spôsobuje trojakú krízu:

  1. Environmentálnu, lebo nadmerná spotreba zdrojov zapríčiňuje klimatické zmeny;
  2. Sociálnu, lebo konzumerizmus spôsobuje chudobu a sociálnu nerovnosť
  3. Spirituálnu, lebo má za následok oddelenosť  a osamelosť.

Konzumerizmus a závislosť od „poslednej módy“ podkopávajú hodnoty ako priateľstvo, rodina, susedské vzťahy a pokora.

Ekonomický pokles a finančná kríza nám ponúkajú príležitosť prehodnotiť kultúru konzumerizmu a módneho priemyslu. Je to príležitosť preskúmať spôsoby života, ktoré ponúkajú eleganciu, uspokojenie a tvorivosť.

Satish Kumar
Satish Kumar foto: Resurgence

Zdroj: http://www.resurgence.org/magazine/article2790-elegant-simplicity.html

finančná kríza




Hodnotenie: 95%, 4 hlasy Ako veľmi sa Vám páči tento článok? Dajte mu svoj hlas.

Klaudia MedalováOd roku 2001 pracuje v Centre environmentálnych aktivít ako koordinátor aktivít na podporu rozvoja ekologického poľnohospodárstva. Stála tiež pri zrode klubu priateľov ekologického poľnohospodárstva Klubu BIO PaPa v Trenčíne.

Diskusia: Satish Kumar: Je na čase oslobodiť sa od ...



    Pridať názor na článok





    BIO magazín

    Alternatívy
    popis



    Najčítanejšie v rubrike



    Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií