Študijného pobytu sa zúčastnili piati pedagógovia z každej krajiny zapojenej do projektu BLF (Holandsko, Maďarsko, Česká a Slovenská republika), dvaja zástupcovia z každej partnerskej organizácie (biomimicryNL, Magosfa, SEVER a CEA SK) a dvaja odborní garanti (Sam Stier z USA a Richard Dawson z UK) .
Po privítaní sa účastníci rozdelili do skupín podľa krajín a postupne si vyskúšali osem krátkych BioLearn aktivít, ktoré vytvorili partnerské organizácie. Veľký úspech mali napríklad pokus o rozbitie vajcia stlačením v dlani (lekcia o dokonalých uhloch z prírody, ktoré inšpirujú odolné stavby) či odhalenie neviditeľných nápisov vďaka UV baterke (inšpirácia od vtákov pre sklo Ornilux, ktoré chráni vtákov pred nárazmi, vďaka ľudským okom neviditeľným vzorom na skle).
Večer predniesla Kaitlin Chuzi (riaditeľka Biomimikry v Microsofte) online prezentáciu, kde vysvetlila, ako Microsoft integruje biomimikry a prečo je to dôležité a relevantné.
PWN Kennemerduinen hostil druhý deň študijnej cesty. Účastníci sa postupne vystriedali na troch blokoch programu: navštívili výstavu biomimikry („Spechten op de fiets“), s lesníkom absolvovali exkurziu s prvkami biomimikry aktivít a vyskúšali si rôzne biomimikry výzvy pri prechádzke parkom.
Popoludní previedol účastníkov pracovník národného parku dunami a vysvetlil, ako prirodzená tvorba dún chráni pobrežnú zónu pred stúpaním hladiny mora. Počas tohto dňa sa účastníci bližšie oboznámili s biomimikry prístupom a prakticky si mohli vyskúšať, ako sa dá s témou inovácií inšpirovaných prírodou pracovať so žiakmi.
V Hortus Botanicus účastníci absolvovali biomimikry workshop, ktorý tu bežne robia so žiakmi. Na úvod pod vedením odborného lektora v malých skupinách spoznávali rôzne rastliny v areáli botanickej záhrady, ktoré už viedli k bio-inšpirovaným inováciám. V druhej časti sa učitelia ocitli v roli bádateľov, presne rovnako ako 9 – 12 roční žiaci, ktorí sem za biomimikry vzdelávaním chodia. Každá skupina mala za úlohu detailne preskúmať vlastnosti jednej rastliny (robili nákres rastliny, rez, skúmali ju cez mikroskop...) a vymyslieť inováciu na základe „talentu“ danej rastliny. Na konci workshopu účastníci po skupinkách prezentovali svoje nápady. Táto praktická skúsenosť s biomimikry dala mnohým učiteľom inšpiráciu pre ich vlastnú výučbu.
Popoludňajší program tvoril workshop v NEMO Studios, ktorý organizovala spoločnosť Biobased Creations. Účastníci pracovali so súpravou Nature Building Kit a ich úlohou bolo postaviť svoj „ideálny dom“ s modulárnymi panelmi vyrobenými z prírodných materiálov. Súčasťou večerného programu bola večera v neziskovej reštaurácii „TasteBeforeYouWaste“, kde dobrovoľníci pripravujú vegánske večere z čerstvých, ale nepredaných surovín z miestnych trhov. Úžasná iniciatíva, ktorej cieľom je uzavrieť kruh plytvania potravinami.
Počas posledného dňa všetci navštívili miestnu školu (Sint Antoniusschool v Nieuwe Niedorp), kde Saskia van den Muijsenberg z biomimicryNL koučovala pilotný „biomimikry deň“. Pre učiteľov bolo veľmi dôležité získať skúsenosť s jeho organizáciou, lebo biomimikry dni budú vyvrcholením projektu v každej zapojenej krajine. Cieľom je, aby sa čo najviac detí stretlo s biomimikry a zažilo „wow efekt“ z toho, ako sa môžeme učiť od prírody pre udržateľnú budúcnosť.
Ako biomimikry deň prebiehal? Po tom, ako zahraniční návštevníci krátko predstavili svoje krajiny, sa 8-9 ročné deti v malých skupinkách pustili do realizácie biomimikry výzvy. Najskôr si vybrali prírodniny, ktoré ich najviac zaujali, napríklad mušle, listy, kvety a konáre. Po podrobnom preskúmaní sa zamerali na špecifickú vlastnosť prírodniny a na jej základe navrhli inováciu. Svoje biomimikry riešenia nakreslili a predstavili pedagógom.
Deti sa výzvy výborne zhostili a medzi ich inovácie patrili protišmykové misky inšpirované šupkami vlašských orechov, prístrešky na zachytávanie vody inšpirované mušľami a matrace inšpirované machmi. Dopoludnie sa skončilo prehliadkou školy s cieľom ukázať učiteľom, ale zvyčajne vyzerá holandská škola.
Po príchode späť do ubytovania predniesla architektka Gabriela Dalhoeven inšpiratívnu prednášku o význame biomimikry pre udržateľný dizajn. Záverečnou časťou programu bolo zhodnotenie študijného pobytu pod vedením Richarda Dawsona a Sama Stiera z Wild Awake, kde učitelia z každej krajiny sumarizovali, čo sa naučili počas tohto týždňa a ako by mohli tieto poznatky implementovať do svojich tried.
Počas študijnej cesty v Holandsku bolo skvelé učiť sa od rôznych kultúr a inšpirovať sa rôznymi vzdelávacími prístupmi a skúsenosťami odborníkov na biomimikry. Poďakovanie patrí všetkým účastníkom za ich príspevky, usilovnú prácu a hodnotný vklad do projektu BLF, ako aj všetkým ostatným, vďaka ktorým sa tento inšpiratívny týždeň uskutočnil. Ak máte akékoľvek otázky k projektu, neváhajte sa nás obrátiť na cea@cea.sk. Projekt Biolearning For the Future vyvrcholí v školskom roku 2023/24 realizáciou celoslovenských dní biomimikry na školách.
Zdroj: www.biolearn.eu/en/future/about/studytrip-2023
Viac informácií: Biomimikry