BIO spotrebiteľ

Autovraky

22.03.2007 13:38
Autovraky predstavujú významný environmentálny problém. Každý rok sa vyraďujú milióny starých, prípadne havarovaných automobilov (v EÚ asi 14 mil./ročne, na Slovensku asi 70 000/ročne).
Každý automobil je vyrobený z rôznych materiálov, ktorých zloženie môže negatívne vplývať na životné prostredie. Obzvlášť nebezpečné sú i rôzne mazivá, brzdové kvapaliny, náplne akumulátorov a iné látky, ktoré sa z autovraku môžu dostať do životného prostredia a ohroziť kvalitu vody a zdravie človeka.

Percentuálne zastúpenie jednotlivých materiálov automobilu je nasledovné:
  • 70,2 % železné kovy (oceľový plech, kované časti, odliatky)
  • 8,7 % neželezné kovy (hliník, meď, olovo, zinok)
  • 21,1 % nekovy (38 % plasty, 12 % kvapaliny, 21 % guma, 14 % skol, 15 % ostatný materiál)


Najzávažnejším problémom je výskyt autovrakov priamo v priestoroch miest a obcí, kde sa z nich uvoľňujú zdraviu škodlivé látky. Autovraky pôsobia veľmi neesteticky a navyše sú potenciálnym zdrojom detských úrazov na ulici.

Možnosť využitia autovrakov na recykláciu je veľmi veľká. V zásade poznáme štyri možné prístupy k likvidácii automobilov:
  • Úplná demontáž - v špeciálnych prevádzkach sa autovrak postupne rozoberie a jednotlivé suroviny sa rozdelia a opätovne sa využívajú. Pri rozoberaní autovraku sa odstráni motorový olej, brzdová kvapalina, akumulátor, plastové súčiastky, pneumatiky, textil, koža, farebné kovy a oceľ. Motorový olej, brzdovú kvapalinu a akumulátory je potrebné bezpečne zneškodniť. Tento prístup je presadzovaný napr. vo Francúzsku.

  • Selektívna demontáž - presadzuje sa recyklovanie iba tých častí automobilu pre ktoré sa nájde uplatnenie na trhu. Tento prístup sa vyznačuje vysokou ekonomickou efektívnosťou vyplývajúcou z predaja použitých náhradných dielov a takisto predaja materiálov pre recyklačný trh (napr. šrot pre oceliarenský priemysel). Tento prístup sa využíva napr. v Nemecku.

  • Drvenie vrakov – na drviacej a triediacej linke, ktorá dokáže každú minútu roztrhať osobný automobil na kúsky a potom pomocou vibrácií, prúdu vzduchu, elektromagnetov a kvapalinových kúpeľov oddeliť rôzné materiály od seba (železo, farebné kovy, nekovový odpad). Problémom využívania tohto spôsobu sú možné úniky chemikálií, nedoriešená likvidácia zbytkov z drviča (20 – 25 % hmotnosti vozidla).

  • Repasácia – modernizácia vhodných typov automobilov.
V niektorých štátoch Európy (napríklad v Nemecku) je uzákonená povinnosť všetky vyradené autá (autovraky) spracovať v špeciálnych recyklačných prevádzkach. Žiadne vyradené vozidlo nie je možné vyviesť na skládku bez predchádzajúceho spracovania.

U nás legislatívne upravil recykláciu autovrakov nový zákon o odpadoch (Za autá sa pri ich kúpe bude platiť tzv. recyklačný poplatok, ktorý je súčasťou celkovej ceny vozidla. Časť poplatku sa majiteľovi pri odovzdaní auta vráti, časť bude použitá pre rozvoj recyklačných programov pre automobily). Na Slovensku sa pripravuje vybudovanie troch stredísk pre spracovanie vyradených automobilov (strediska recyklácie). Prvé bude vybudované v Žiari nad Hronom.

Čo môžeme urobiť my?
  • Upozorniť zodpovedné orgány (obecný úrad, polícia a pod.) na výskyt autovraku vo svojom okolí.
  • Dbať na bezpečné zneškodnenie automobilových vrakov.
  • Využiť autovrak ako obmedzený zdroj náhradných súčiastok.
  • Uprednostňovať verejnú dopravu pred individuálnou.





Hodnotenie: 60%, 2 hlasy Ako veľmi sa Vám páči tento článok? Dajte mu svoj hlas.

Rudolf PadoPredseda a projektový manažér OZ TATRY. Vyštudoval geológiu a geochémiu na Prírodovedeckej fakulte UK v Bratislave. OZ
TATRY realizuje dlhodobú víziu nazvanú Program obnovy krajiny v podtatranskom regióne.

Súvisiace články


Diskusia: Autovraky ...



    Pridať názor na článok





    BIO magazín

    Odpad



    Najčítanejšie v rubrike



    Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií